Söndagsintervjun: Emelie Kempe

kultur / Permalink / 0

 

Om relationer i en dystopisk värld

 

I en värld som har kollapsat och varit täckt med snö och is i 20 år lever blodtörstiga monster som kallas Röda ögon. Det var utgångspunkten för Emelie Kempes dystopiska debutroman som kom förra året. Och nu är uppföljaren här.

 

Åtvidabergstjejen Emilie Kempes debutroman hette "Röda ögon: Reisa" och nu ett år senare följer hon upp den med bok nummer två i serien: "Röda ögon: Maght".

- Precis, "Maght" är en direkt uppföljare till "Reisa" och tar vid cirka ett år efter vi lämnade karaktärerna i första boken, säger Emelie och berättar att hennes böcker egentligen handlar mer om relationer och samhällsreflektioner än om monster.

 

Hur har ditt skrivande utvecklats mellan de två böckerna?

- Svår fråga, jag tycker själv att mitt skrivande successivt har blivit bättre och när jag läser "Maght" tycker jag att den är bättre rent skrivtekniskt än "Reisa". Jag har försökt jobba mer med ett målande språk samtidigt som jag försöker använda mig utav nyanser för att göra det mer dramatiskt.

 

Du har även skrivit en barnbok. Kan du berätta lite om den?

- Nu i höst lanserar jag även en barnbok, "Aily börjar förskolan", och det är den första delen i serien om utomjordningen Aily som kommer till jorden för att börja i förskolan. Boken tar sin början med att ett mystiskt föremål ligger på förskolegården. Ingen vet vad det kan vara, inte barnen och inte förskolelärarna. I det mystiska föremålet finns nämligen Aily, en utomjordning som blivit lämnad på jorden. Ensam.

- Bokserien om Aily tar upp teman som utanförskap, allas lika värde, jämställdhet, mänskliga rättigheter och annat som alla kan känna igen sig i. Som att komma till en ny plats för första gången. Genom att sätta dessa teman i en, delvis, fantasivärld hoppas jag på att öppna upp ett nytt forum för att prata med barn om frågor som kanske inte är så lätt, exempelvis olika ursprung eller hur nya lekkamrater kan inkluderas i leken. En av huvudkaraktärerna, förskolläraren Elin, är baserad på min sambo och delar av hennes karaktär bygger på sådant som Elin gör, eller mycket väl skulle kunna göra.

- Bokmässans bästa ögonblick var när en treåring stannade framför "Aily börjar förskolan" och hoppade upp och ner och bad sin mamma att köpa boken. ”Mamma, mamma, mamma, den boken vill jag ha!” Efter mamman hade köpt den, pekade barnet på "Röda Ögon: Reisa". ”Kan vi inte köpa den också, snääääälla!” ”Den är nog lita för otäck för dig.” ”Men mamma, den var ju till dig.”

 

Vad har du på gång framöver?

- Jag har så mycket på gång. Just nu håller jag på och skriver på "Maghts" fortsättning och jag kan redan nu berätta att den tredje delen kommer att heta "Strid", och utan att avslöja för mycket kan jag säga att namnet är ganska talande för dess innehåll.

- Jag håller även på att skriva på fortsättningen om Aily och hoppas på att kunna ge ut del två i början av 2019. När jag får tid håller jag även på med en tredje roman, "Ovan molnen", som är en äventyrsroman för en målgrupp mellan Aily och Röda Ögon.

- Närmast i tiden är att jag har startat en tävling tillsammans med ytterligare en redaktör där vi letar fantasymanus, och där vi kommer att ge ut vinnaren på mitt förlag: Nohiding förlag. Tävlingen pågår till första juni 2019, så det finns gott om tid att skriva ett manus för den som vill. Annars så designar jag bokomslag, ska börja spela in ljudböcker, arbetar som redaktör, påbörjat arbetet med att ta fram ett magasin för genren fantastik, och undervisar och forskar i journalistik på Linnéuniversitetet i Kalmar. Så det är aldrig en lugn stund.
Till top