Söndagsintervjun: Sam Anlér

kultur / Permalink / 0
Lasse Winnerbäcks kulturpris Nyponet har delats ut för tredje gången. Efter Babettes Kafferi 2016 och Gaphals/City to city 2017 blev det i år Sam Anlér, ansvarig för NärConfestivalen som tilldelades det ärofyllda priset.

Årets pris är tillverkat av konstnären Mattias Frisk som är känd för sina skivomslag till bland annat Ghost. Arbetsbeskrivningen från Winnerbäck löd "gör vad du vill" och resulterade i en urfräst mdf-skiva målad med akryl.
Priset delades ut på Nypongalan i Konsert & Kongress den 20 april och Winnerbäck själv passade även på att framföra tre låtar med gitarren. Senare på kvällen blev det mingel och buffé samt en återförening av det gamla Linköpingsbandet The Pusjkins.

Årets vinnare av Nyponet blev Sam Anlér som är ansvarig för spel- och cosplayfestivalen NärCon. För tillfället bor han i Stockholm, men inom kort bär flyttlasset tillbaka till Linköping. Dels för att få närmare till NärCon men också för att han var "så jäkla trött på Stockholm", som Sam uttrycker det. Sam är dock inte Linköpingsbo från början utan har sina rötter i Närke.
- Jag växte upp i Odensbacken. Det är en liten håla utanför Örebro med cirka 1500 invånare och tre pizzerior. Jag var en person som tyckte om rollspel, anime, manga, tv-spel - jag var en tvättäkta nörd. Det var inte riktigt så som var det normala att vara i Odensbacken, och jag ville inte heller smälta in där för jag ville inte ha någon EPA-traktor, det var inte riktigt min grej.
- Jag var ganska hårt mobbad under högstadieperioden, det var inte najs, men det ledde till att jag tog all energi jag hade och lade in i att starta en förening. 2001 åkte jag på mitt första konvent, till Linköping och LinCon och kände: "shit, här är jag hemma". Där fanns massa andra människor som var lite som jag, och det var så himla fint att jag bestämde mig för att skapa någonting eget.

Det ledde till NärCon, som först arrangerades i Örebro 2002-2010 men som sedan 2011 anordnas i Linköping.
- NärCon är mitt barn och mitt hem. Jag har ett barn som är tre och halvt år men Närcon är också mitt barn. Och att få ha en plats där man kan känna sig välkommen och träffa andra som är som en själv eller precis tvärtom, oavsett vad man har för etnicitet, sexuell läggning eller ekonomisk bakgrund, det är just det som är vad NärCon handlar om. Jag tycker det behövs många fler såna platser i samhället.

Hur känns det att få Nyponpriset?
- Det finns inget större pris som jag känner att jag skulle kunna få. För mig har Lars varit en idol, om man kollar min historik över spelade låtar så är Lars översta artisten av alla. Hans musik har följt mig ända sedan högstadiet. Att en person som jag har sett upp till i massa år, nu plötsligt sett det jag har skapat och erkänner det och tycker det är bra, det är häftigt.
- Jag och alla andra hundratals arrangörer som är engagerade i NärCon och alla tusentals besökare, vi är nördar och tycker om saker som inte är supermainstream alla gånger. Och när våra grejer lyfts upp så här: i Corren, på E4-skylten, i SVT eller genom det här priset - det erkännandet betyder så himla mycket.

När är det dags för nästa NärCon?
- Nästa gång är vårt största evenemang, det är NärCon sommar den 26-29 juli. Det blir 10 000 personer och pågår dygnet runt. Det är spel, cosplay, rollspel, föreläsningar och arkadhallar. Av de 10 000 personer som är där så är det ungefär hälften av dem som cosplayar så det är som en festivalstämning. Vi har ungefär 500 aktiviteter som man kan delta i men det är just det här mötet med andra människor som är det häftiga. Drömmen för mig är att vi någon gång blir 20 000 deltagare. men storleken är inte det viktigaste utan för mig är det energin och glädjen tillsammans med de som är där.


Motivering:
"Lars Winnerbäcks stiftelses pris Nyponet 2018 tilldelas Sam Anlér för arbetet med NärCon-festivalen. Sedan 2011 har Sam berikat Linköpings kulturliv genom att möjliggöra för människor att leva ut sitt intresse för populärkultur, spel och cosplay. Festivalen, som lockar tusentals besökare varje år, gör Linköping till en mötesplats för framförallt unga entusiaster från hela landet. NärCons inkluderande värderingar och dess färgsprakande kortege illustrerar hur Sams engagemang bidrar till att göra Linköping till en gladare och öppnare stad".
Till top