Söndagsintervjun: Erika Rockborn

kultur / Permalink / 0

Erika Rockborn debuterar med bok om manlig barnlängtan

 

När det handlar om ofrivillig barnlöshet är det nästan alltid ur en kvinnlig aspekt. I sin debutroman "Livmodermakt" vänder Norrköpingsförfattaren Erika Rockborn på perspektiven och låter läsarna följa en man som längtar efter barn.

 

"Livmodermakt" handlar om distriktsläkaren Martin Lindahl som längtar efter att få barn. En dröm som inte delas av hans hustru. På en krokikurs träffar han den levnadsglada Lisette som vänder upp och ner på hans värld och får Martin att ifrågasätta sina livsval.

- Jag har stött på många genom mitt jobb som är ofrivilligt barnlösa, men det är oftast kvinnorna som lider mest av det. Jag tyckte det var intressant att ge röst åt en man som längtar efter barn. Jag tyckte det var en intressant utgångspunkt och ett ämne som det inte skrivits om tidigare, säger Erika, som precis som Martin arbetar som distriktsläkare, och lägger till:

- Jag valde att inte skriva om en kvinna för då skulle alla tro att det handlar om mig. Förutom att det handlar om en mans barnlängtan så vill jag även ge en bild av en distriktsläkares vardag. Vi gör väldigt många saker som folk inte vet om.

 

Andra viktiga inslag i boken är en regnbågsfamilj som har en stor roll, en betydelsefull "me too"-händelse och återkommande resonemang kring återvinning, något som Erika brinner för även i vardagen.

Boken kom till efter att Erika fick en stroke 2012, en chockartad händelse som gjorde att hon både tappade talförmåga och rörlighet. Därför skrevs hela boken med tummarna på mobiltelefonen, något som förmodligen är unikt inom den svenska litteraturvärlden.

- Jag skrev medan potatisen kokade på spisen, på bussen och till och med i kassakön på ICA Maxi. Efter det blev jag så van att skriva på mobilen att jag har fortsatt med det. Fast jag skriver alla mina journaler på datorn, säger Erika.

 

Hon beskriver "Livmodermakt" som en vanlig bok skriven för vanligt folk mitt i livet. Det är en feelgoodbok men med tyngd och viss svärta. Lindelöws förlag gillade hennes arbetsplatsbeskrivningar och karaktärer och nappade direkt. Förutom att ta bort en person, som istället dyker upp senare i bokserien, behövdes bara småkorrigeringar av manuset och nu finns boken ute i butikerna och näthandlarna.

 

Den 25/8 hade Erika releasefest på Söderköpings vårdcentral och den 27-30/9 kommer hon att vara på plats på Bokmässan i Göteborg för att marknadsföra sin bok. Hon kommer även att signera böcker på Akademibokhandeln i Linköping den 27/10. Hittills har försäljningen gått över förväntan och mottagandet varit överraskande positivt.

- Jag har fått otroligt bra respons. De flesta säger att de har sträckläst den för att få veta om Martin ska få ett barn eller inte. Många har sagt att de fått mycket tankar av boken och mycket att fundera på. De har sagt att boken fastnar och att de bär med sig den. Den ständiga frågan på min Facebooksida är när tvåan kommer.

 

 

Och faktum är att uppföljaren redan är färdigskriven och klar, och förhoppningsvis kan den komma ut någon gång i vår.

- Den andra boken skrev jag på mindre än ett år. Jag började skriva så fort jag fick "Livmodermakt" antagen. Det är en uppföljare som utspelar sig sju år senare, med samma persongalleri. Den handlar mycket om återvinning och regnbågsfamiljen kommer att spela en viktig roll. Och övergreppet som skedde i ettan fortsätter att påverka den personens liv.

 

Erika berättar att hon även börjat på en tredje bok i serien, som utspelar sig ytterligare sju år senare. Hon arbetar med en lång tidsbåge i sin bokserie för att få med olika problematik som uppstår under livet. Och kanske är detta bara början på en lång författarkarriär, för nu tycks Erika ha fått smak på det där med att skriva böcker.

- Skrivandet kommer jag att fortsätta med. Jag är väldigt sugen på att skriva barnböcker, mina små barnbarn inspirerar mig väldigt mycket, säger Erika Rockborn.
Till top