Skivrecension: Eric Palmqvist

På skiva / Permalink / 0

Eric Palmqvist

En halv gris kan inte gå

 

Jag vet inte hur många av er som minns EP´s Trailer Park, förmodligen inte så många. Det var i alla fall ett av de där banden som dök upp i den svenska americana/altcountry-vågen kring millennieskiftet, tillsammans med namn som exempelvis Loosegoats och Kristofer Åström.  Knappast det mest kända eller intressanta bandet i genren, men EP´s Trailer Park var ett sånt där namn som alltid stod på affischerna till Emmaboda och andra festivaler. Jag vet inte om jag någonsin såg dem live, men jag har ett (nästan ospelat) exemplar av debutplattan hemma i skivhyllan.

Bakom initialerna EP står gotlänningen Eric Palmqvist som nu debuterar under eget namn. Engelskan är bytt mot svenska och musiken har blivit poppigare, fast fortfarande med en ganska organisk ljudbild. Det låter rätt trevligt faktiskt, men det är som att jag skulle vilja gilla musiken mer än jag verkligen gör. Och efter ett tag blir det lite väl enahanda. Låtarna flyter ihop och man börjar kunna upplägget med eko på sången och likartade låtbyggnader som har svårt att lyfta. Så nära, men ändå en bit kvar. Kanske träffar Eric rätt på nästa skiva?

 

2/5

Till top