Krogkrönika

Fest & sånt / Permalink / 0

Uteserveringar utan bolmande

 

I år är första sommaren som vi inte får röka på uteserveringarna. Hur ska det gå, kommer vi att överleva? På något sätt känns det som att vi har haft den debatten en gång tidigare...

 

Första gången jag besökte Australien var i januari 2010. Jag landade i Brisbane på självaste Australia Day och gav mig ut på stan för att fira ankomsten med en kall Coopers på närmsta uteservering. När jag satt där märkte jag hur folk omkring mig lämnade sina fulla öl och gick ut från uteserveringen. Märkligt, men Australien är ju ett udda land på många sätt, tänkte jag innan jag insåg att anledningen var att de gick ut på gatan för att röka. Enligt lag var de tvungna att stå ett visst antal meter utanför uteserveringen om de ville tända sig en cigarett.

 

Nu har vi fått en motsvarande lag i Sverige. I början på 2018 lade regeringen fram ett förslag om att införa rökförbud på flera allmänna platser och i december ställde sig riksdagens socialutskott bakom förslaget som kommer att träda i kraft den 1 juli. Förslaget rör förbud på flera nya platser utomhus. Det handlar om tågperronger, busshållplatser, lekplatser och idrottsplatser samt uteserveringar. Målet är att minska svenskarnas bruk av tobak för att nå det mål man har om ett rökfritt Sverige 2025.

 

En majoritet av svenska folket står bakom förslaget men de gamla vanliga olyckskorparna har såklart varit ute och kraxat som de alltid gör. "Nu kommer jag sluta gå på krogen". "Det här kommer innebära dödsstöten för restaurangerna". "Vart är det här landet på väg? Snart är väl allt roligt förbjudet". Ungefär så har det låtit på sina håll...och visst klingar det bekant på något sätt?

 

För precis så gick tongångarna när Sverige införde rökförbud inne på krogen den 1 juni 2005. Innan förbudet gnälldes det friskt men bara något år senare verkade alla ha ändrat uppfattning. Idag saknar ingen, inte ens rökarna själva, tiden då man kunde tända en cigarett inne på restaurangen och blåsa rök i ansiktet på övriga matgäster. Idag känns rökning inomhus så avlägset att man nästan undrar om det verkligen varit tillåtet eller om vi bara drömt alltsammans.

 

Så kommer det antagligen bli med det nya, utökade förbudet också. Vi kommer att vänja oss lika fort som australiensarna gjorde och om tio år när vi hittar ett gammalt exemplar av den här tidningen och läser denna krönika kommer vi förvånat höja på ögonbrynen och utbrista:

- Va, har man fått röka på uteserveringarna!

Till top