Krogkrönika

kultur / Permalink / 0

Den ofrivillige vegetarianen

 

Jag gillar kött. Jag äter kött av alla de slag. Ändå har jag märkt att jag konsumerar mindre och mindre av det. Håller jag omedvetet på att bli vegetarian?

 

Förra sommaren höll den svenska mannen på att bli galen. Torkan i skog och mark gjorde att han inte fick grilla på det sätt han var van vid. Landet kan vara utan regering i 134 dagar, det rör honom inte i ryggen, men får inte den svenske mannen stå vid grillen med sin öl och sitt Weberförkläde blir han vansinnig. Fjolårets grillförbud var det värsta som kunde hända och nu går vi mot en ny grillsäsong. Tänkt om historien upprepar sig, vad gör vi då?

 

Det är bara att vänja sig, antar jag, för mycket talar för att grillförbuden är här för att stanna. Det finns en koppling mellan klimatförändringarna och torkan som leder till eldnings- och grillförbud. Och det finns en koppling mellan vår höga köttkonsumtion och klimatförändringarna. Kort sagt kan man säga att vi får skylla oss själva . Hade vi inte ätit så mycket kött hade det inte blivit grillförbud. Hade jag varit filosofiskt lagd hade jag hävdat att det är naturens sätt att reglera sig själv.

 

Det är med andra ord hög tid att vi börjar dra ner på vår köttkonsumtion, eftersom det är ett självskadebeteende att fortsätta. Männen vid grillarna kommer säkert att gnälla och tycka att "det var bättre förr". Fast jag undrar om de verkligen tycker det om de studerar statistiken? Där framgår det att vi svenskar fördubblat vår köttkonsumtion per capita sedan 1960. Kunde våra föräldrar äta mindre kött kan väl vi det också.

 

Fast egentligen var det inte klimat, grillförbud och moraliska frågor som denna krönika skulle handla om. Ärligt talat så är jag inte bättre själv. Det är inte på grund av etiska överväganden som jag nuförtiden äter mindre kött, utan det handlar bara om kvalitet. Eller snarare bristen på kvalitet. Det mesta köttet jag köper på restaurang och i matbutiker är helt enkelt för dåligt och då väljer jag hellre att avstå. Livet är för kort för att äta undermåligt kött.

 

Visst kan det gå att hitta bra kött i välsorterade butiker, men man måste leta. Grundläget är ju att det fuskas på ett eller annat sätt. Det sprutas in vatten och annat i kycklingar och skinkor, korvar fylls med allt möjligt förutom kött, utländska biffar är en cocktail av hormoner och antibiotika. Det färgas, smaksätts. fixas och trixas. Men det går inte att lura den som ätit mycket vilt eller besökt de bästa köttkrogarna i Buenos Aires. Det är därför jag nu håller på att bli vegetarian mot min vilja.

 

Det är inte värt att betala 300 kr på krogen för en halvdan köttbit. Då äter jag hellre en enkel sallad och lägger pengarna på ett bra vin. Men jag kanske inte ska klaga. Vi måste hejda klimatförändringarna och om det sker genom att restaurangerna serverar dåligt kött så är det okej med mig. Jag har ju ändå redan slutat att äta deras sega biffar.

Till top