Söndagsintervjun: Camilla Lejon

Resa / Permalink / 0

Linköping City Airport har anledning av vara stolt. Medan andra svenska flygplatser brottas med kraftigt minskande passagerarantal pekar kurvorna i Linköping uppåt och VD Camilla Lejon tror på fler avgångar inom kort. Dessutom får flygplatsen kanonbetyg av sina resenärer.

 

- När KLM mäter vad deras resenärer tycker så kom vi 2018 på förstaplats i världen vad gäller service och bemötande vid incheckning, tvåa vad gäller bagage drop och tvåa vad gäller boarding. Vi har även den tionde mest omtyckta loungen bland alla 240 flygplatser som KLM trafikerar, säger Camilla och berättar att Linköping City Airport ligger bra till för att få ytterligare en avgång.

- Air France/KLM placerade en key account manager här i Linköping förra sommaren med avsikt att öka beläggningen på några av flighterna i veckan, för att kunna sätta in en ny avgång. Det man tittar på är antingen en fjärde avgång till Amsterdam eller en direktflight till Paris med Air France.

Och det kan komma att behövas för trycket är högt just nu. Under de tretton första dagarna i maj ökade Linköping City Airport med 700 resenärer, utan att ha ökat kapaciteten. Det motsvarar sju fyllda maskiner och är en ökning som de inte sett motstycke till tidigare.

- Vi har även kommit väldigt långt i förhandlingarna med ytterligare en operatör som skulle komplettera KLM fantastiskt bra. Vi är väldigt noggranna för det ska vara en operatör som marknaden efterfrågar och som kan komplettera utbudet vi har idag så det blir en win-win-effekt för alla inblandade.

 

Flygplatsen har ett nära samarbete med Vikingbuss och till hösten arrangerar de totalt fyra charterresor till Verona i Italien och Zadar i Kroatien.

- Men vi kommer aldrig att bli en charterflygplats. Vi finns till för näringslivet i första hand, men vi ser även ett ökat antal privatresenärer och har även många gruppresor till destinationer i Europa, USA och Asien som flyger från oss. Det passar bra, för de hjälper till att fylla upp maskinerna när det är lite lägre beläggning med affärsresenärer.

 

Flyget utmålats ofta som en stor miljöbov, men står endast för 2-3 % av de globala koldioxidutsläppen och Finlandsfärjorna släpper ut 8 gånger så mycket koldioxid som hela svenska inrikesflyget enligt ny forskning från SMHI. I flygbranschen pågår också ett stort arbete för att minska klimatavtrycket och göra flyget mer hållbart.

- Och där har vi en fantastisk tur att ha KLM. De senaste tio åren har de varit främst i världen på sitt hållbarhetsarbete, enligt Dow Jones sustainability index. KLM var först ut med biobränsle och köper idag 50% av allt biobränsle som produceras i världen. Dessutom byter de ut sin flygplansflotta. Tidigare flögs vår lunchflight med Fokker och när den byttes mot Embraer 175 minskade utsläppen med 18%. Sen arbetar man kontinuerligt med att allt som lastas ombord ska bli lättare, för då går det åt mindre bränsle.

- KLM jobbar även mycket med klimatkompensering. De har egna projekt för återplantering av regnskog och köper upp stora arealer för att förhindra skövling. Så jag uppmanar verkligen våra resenärer att klimatkompensera när de flyger. Det kostar nästan ingenting och det är bara att kryssa i den där lilla rutan. Det är inte lösningen på klimathotet men det är något väldigt bra att göra fram till att flyget blir helt hållbart.

Till top