Trolltider

TV / Permalink / 0
Började kolla på "Trolltider" på SVT Play nu i helgen för att komma i rätt julstämning. Det har ju blivit en slags vedertagen sanning att det är tidernas bästa julkalender. Den har repriserats flera gånger och brukar alltid toppa alla omröstningar över populäraste julkalendrar. Själv hade jag "Trolltider" på kassett som jag lyssnade på när jag var liten, och fortfarande - över 30 år senare - kan jag många av sångerna och replikerna utantill.
Så jag bänkade mig och kollade på avsnitt efter avsnitt. Har kommit ungefär halvvägs och måste säga att...vilken besvikelse! En och annan rolig detalj finns såklart men som helhet är det förvånansvärt dåligt. Rent berättartekniskt är det riktigt uselt, de verkar ha improviserat fram manus och repliker längs vägen utan en tanke om var det ska leda.
Nu räcker det, vi måste döda myten om "Trolltiders" förträfflighet. Det är ett halvbra barnprogram, varken mer eller mindre. Tro inte på hajpen.
Till top