Vägen till Vita Huset. Del 11

Politik / Permalink / 0
Det har varit Demokratdebatt igen och nu är vi nere på sju pers, vilket: 1. Fortfarande är några för många (Klobuchar, Steyer och Yang är helt chanslösa) 2. Teoretiskt kan öka igen till nästa debatt eftersom fler än de sju på scenen fortfarande är kvar i racet.
Primärvalen drar igång i februari, men jag har fortfarande inte en susning om hur detta kommer sluta. Biden verkar ha stabiliserat sig runt 27% och är etablissemangets favorit. Sen har de även Buttigieg som backup om Biden skulle fortsätta klanta sig. Och i tredje hand Klobuchar.
Jag stör mig mer och mer på Buttigieg. Han är en innehållslös floskelmaskin som säger det etablissemanget vill höra men som egentligen inte har någon annan drivkraft än makt. En opålitlig jävel, som lyckligtvis tycks ha peakat i mätningarna.
Warren har svajat i sitt engagemang på sista tiden och det har också gjort att hon tappat. Kan hon komma igen? Kanske.
En som aldrig svajar är Bernie, och han är också den som varit hetast på slutet, och särskilt i senaste debatten. Jag börjar mer och mer luta åt Bernie. Tänkte länge att han var för radikal för amerikanerna, men nu vet jag inte längre. Men han blir väl ändå bortkollrad i slutet av sina partikamrater, precis som senast...
Till top