Dubai dag 3: Palmen & Marinan

Resa / Permalink / 0
Ny dag, nya tag. Jag tog metron bort till Dubai marina för att spana in läget. Började med att åka monorail ut till den där konstgjorda (som allt annat här) ön som ser ut som en stor palm (fast det finns egentligen två).
Och här ser ni det sjustjärniga hotellet Burj Al Arab...
Längst ut på Palm Jumeirah ligger Atlantis-hotellet...
...och ett vattenland...
...och en lång strandpromenad.
Inne på Atlantis kan man så klart shoppa också...
Kul att se, men som med det mesta jag sett hittills i Dubai så tröttnar man väldigt snabbt. Det tog tex bara nån timme att tappa intresset för Burj Khalifa. Men marinan var jag lite nyfiken på så jag drog dit.
Kände direkt att det är här man ska bo om man åker till Dubai. Vatten, strandpromenad, restauranger...och det verkar som att de inspirerats av Chicago med skyskrapor och broar. 
Men även förtjusningen över marinan dalade snabbt. För det är nåt halvt obehagligt med Dubai, och det är att hela staden känns så LIVLÖS.
Hela staden är knäpptyst. Man känner inga dofter och hör inga vardagsljud. Det finns inga insekter eller fåglar, och knappt några människor heller. Är alla dessa skyskrapor bara tomma kulisser, eller var är folket som bor och jobbar i dom? 
Kanske är det annorlunda i gamla stan, men tillåt mig tvivla. Ska se om jag hinner dit imorgon. Tur att det iallafall finns många asiater här, de är de enda personerna som känns som riktiga människor och tillför åtminstone en liten gnutta liv till denna postapokalyptiska spökstad.
Till top