Filmkrönika
Filmåret 2018
Tom Cruise genomförde omöjliga uppdrag, ABBA-musiken fyllde biosalongerna och Neil Armstrong åkte till månen. Det är dags att sammanfatta filmåret 2018 och här är lite av det som hände.
Årets...
Bästa: "Never enough"-scenen med Rebecca Ferguson i "The greatest showman".
Sämsta: Många om budet, till exempel "Gotti", "Truth or dare" och "The Meg"
Bästa svenska: "Tårtgeneralen"
Lokala 1: "Händelser i Ydre"
Lokala 2: "Den blomstertid nu kommer"
Bästa slut: "Avengers: Infinity war"
Har-vi-inte-sett-det-förut: "Jurassic world: Fallen Kingdom"
Fulaste peruk: Adam Pålsson i "Ted"
Jubileum: 2018 var Bergmanåret. Grattis Ingmar!
På-med-säkerhetsbältet-så-kör-vi: "Ready player one"
Besvikelse: "Downsizing" (åtminstone andra halvan)
Meme: Filmaffischen till "Skyscraper"
Tema: Utöya
Tjatigaste: Lady Gagas "A star is born"-anekdot
Gäsp: En ny version av "Robin Hood"...
Returmöte: Rocky och Ivan Drago i "Creed 2"
Vinnare: "The shape of water"
Fiasko: "Solo"
Bästa skräckisar: "Hereditary" och "A quite place"
Knöligaste titel: "Three billboards outside Ebbing, Missouri"
Trend 1: Dåliga nyinspelningar - "Papillon", "Death Wish", "Tomb raider"
Trend 2: Trumpkritik - "The Post", "Blakkklansmen", "Fahrenheit 11/9"
Tajming: Freddie Mercurys mustasch i "Bohemian rhapsody" lagom till Movember
Farväl: Stan Lee, Johannes Brost, Steven Bochco, Anne-Li Norberg, Burt Reynolds
Några filmer att se fram mot i vår: The Mule 25/1, Destroyer 1/2, Ad Astra 24/5