Hej hej Brunei!

Resa / Permalink / 2
Från en muslimsk, odemokratisk småstat som byggt sitt välstånd på olja - till en annan. Jag bytte Dubai mot Brunei. Varför blev det just Brunei kan man då fråga sig? Jo, jag ville till Sydostasien och de enda länderna där som jag inte varit i är Brunei och Östtimor. Jag gör mig dock inga illusioner om att Brunei ska vara särskilt roligt eller sevärt, utan jag stannar bara en natt och drar vidare redan imorgon.
Skönt i alla fall att kliva av planet och mötas av den härliga, fuktiga tropiska hettan. Till skillnad mot Dubais betong- och ökenmiljö så finns det ju grönska och liv här, vilket bara det gör att humöret hoppar upp några hack på direkten.
Jag bor mitt inne i "smeten" i huvudstaden. Nu är det visserligen inte så mycket smet att tala om. Stadskärnan är ganska liten och inte särskild spännande heller. Jag visste att Brunei inte skulle vara som Dubai, men hade ändå förväntat mig lite mer lyx. Annars är det, ungefär som jag anade, ganska likt Malaysia.
Checkade in på rummet och gav mig sedan ut på stan. På andra sidan floden ligger "Sydostasiens Venedig", en massa hus som är byggda på pålar. Ska kolla in det imorgon, tänkte jag. Det är i princip det enda jag har kvar att se, för resten av stan hann jag med redan första kvällen.
Den stora sevärdheten är moskén vid vattnet, som är riktigt snygg och pampig.
Och det är även runt den som mycket av stans andra aktiviteter äger rum.
Torrlagt med ölen i Brunei också. Vilket får mig att tänka på den här gamla snapsvisan (Mel. Flickan i Havanna):
Stackars muselmanen
"Ät ej svin och drick ej vin!"
står det i Koranen,
det är dess doktrin.
Men den glade hedningen
utan högre ledningen
äter fläsk och dricker bäsk
- är han ej grotesk?
#1 - - Holm:

Brunei är lätt det trevligaste landet jag varit i. Befolkningen är ju underbar.

#2 - - Tobi :

Jovisst är folk trevliga, men det är fortfarande ett skittråkigt land.

Till top