Söndagsintervjun: Bishara Morad

TV / Permalink / 0

Bishara Morad

- ung Linköpingskille får chansen i Melodifestivalen

 

Artisterna till 2019 års Melodifestival har presenterats och bland kända namn som Martin Stenmarck, Ann-Louise Hansson och Jan Malmsjö hittar vi även Bishara Morad - en 15-årig Linköpingskille som redan har skapat en stor fanskara på sociala medier.

 

- Vill bara tacka alla er som följer mig, på grund av er så har jag blivit uppmärksammad och fått chansen att vara med i melodifestivalen 2019, skriver Bishara på sitt Instagramkonto, plattformen där han har 100 000 följare och blivit populär med sina videos där han sjunger covers. Och det var alltså dessa videos som gjorde att han tog sig ända till startfältet i Melodifestivalens fjärde deltävling i Lidköping den 23 februari.

 

2019 års Melodifestival drar igång i Göteborg den 2 februari med namn som Anna Bergendahl och Arja Saijonmaa i startfältet. Därefter drar arrangemanget vidare med deltävlingar i Malmö, Leksand och Lidköping innan det blir Andra chansen i Nyköping och sedan stor final i Globen i Stockholm den 9 mars. Programledaruppdraget delas av Sarah Dawn Finer, Kodjo Akolor, Marika Carlsson och Eric Saade.

– Det kommer att bli varmt, generöst, galet och i allra högsta grad roligt och förhoppningsvis lite oväntat. Årets programledare påminner om en bångstyrig syskonskara. Det här känns skitkul, säger producenten Christer Björkman om upplägget.

 

Bland artisterna återfinns bekanta namn som Arvingarna, Andreas Johnson och Dolly Style, men även många medverkande som är okända för de flesta. Äldst är Jan Malmsjö med sina 86 år och yngst (tillsammans med Tana Salmon och Malou Prytz) är 15-åriga Bishara Morad från Linköping, som gör debut i så här stora sammanhang. I sin deltävling ställs han mot artister som Lisa Ajax och Anton Hagman.

Bisharas låt heter "On my own" och är skriven av Markus Sepehrmanesh, Benjamin Ingrosso och Robert Habolin. Men det var faktiskt den forna "Idol"-jurymedlemmen Laila Bagge som upptäckte honom. Hon fick hundratals meddelanden av Bisharas följare som tipsade om hans videos, så hon gick in på hans Instagram och kollade och gillade det hon såg och hörde.

– Det var samma känsla som när jag såg Zara Larsson i ”Talang”, tyckte Laila Bagge och hörde av sig till den talangfulle Linköpingskillen.

 

Nu har Bishara fått skivkontrakt med skivbolaget Ten Music som har just nämnda Zara Larsson i sitt stall, men också artister som Felix Sandman, Oscar Enestad och Benjamin Ingrosso. Så det har verkligen gått snabbt för Bishara som gått från noll till hundra på kort tid.

– Jag började sjunga i mars, då la jag upp det första klippet på Instagram. Jag visste inte att jag kunde sjunga. Jag har aldrig sjungit med kompisar eller min familj eller så, säger Bishara som blev chockad när Laila Bagge hörde av sig.

– Då fick jag bekräftat att jag kunde sjunga. Laila, hon satt ju i ”Idol”-juryn, hon kan typ allt om musik. Jag blev jätteglad, hon vet ju verkligen hur man ska vara som artist. Nu är jag jättestolt över att jag vågade lägga upp klipp på Instagram, säger han.

 

Det var också Laila som levererade beskedet att Bishara kommit med i Melodifestivalen.

- Det var sjukt, jag hoppade runt, berättar Bishara och svarar på frågan om han är redo att gå från Instagramvideos till att uppträda inför miljonpublik på landets största underhållningsprogram:

- Absolut. Det är klart!

Till top