Söndagsintervjun: Fredrik Strage

kultur / Permalink / 0

 

 

242 krönikor av Strage

 

I sin nya bok "242" har Linköpingsbördige rockjournalisten Fredrik Strage samlat 242 av sina fredagskrönikor som han skrivit för Dagens Nyheter mellan åren 2005 och 2017. I sina texter behandlar Strage en rad popkulturella företeelser, från Dolly Style och mentolcigaretter till Youtubers och häxhouse. Som läsare drabbas man såklart av en rad självklara frågor...

 

En gång för alla: hur uttalas egentligen Nitzer Ebb?

- Många tycker att det ska uttalas "najtser" eftersom det brittiska bandet själva säger så. Men målet med deras namn var att det skulle låta hårt och germanskt. Därför tycker jag, och alla äkta synthare, att "nitser" borde vara det korrekta uttalet. Även om det strider mot medlemmarnas eget uttal så är det mer i linje med deras ursprungliga vision.

 

Varför har du så envist vägrat hajpa Strip Music trots att deras debut är topp 3 bland de bästa svenska skivorna genom tiderna?

- Topp 3? Oj, du gillar verkligen Strip Music. Jag skrev en väldigt lång artikel om Henric de la Cour i tidskriften Sex våren 2007. Då följde jag med Strip Music på turné. Det slutade med att Henric och jag blev väldigt goda vänner. Så pass goda vänner att jag inte riktigt kan hajpa honom i DN eller TV4, bara i sociala medier. Jag föredrar hur som helst hans soloskivor framför både Strip Music och Yvonne. Få svenska artister har skrivit bättre låtar än "Chasing dark", "80's" och "Arkham supermarket".

 

Vilken var den senaste korven du lagade iklädd ditt Einstürzende Neubauten-förkläde?

- Jag skar upp några salsicciakorvar och rullade innanmätet till de köttbullar som ingår i receptet till Jamie Olivers pasta carbonara. Väldigt god pastarätt. Jag gillar hur det rivna citronskalet skapar en illusion av att allt på tallriken är nyttigt.

 

Vilket syntetmaterial, som Jocke Berg inte sjungit om, skulle Paul Rutherford passa i?

- Så vitt jag vet har Jocke Berg aldrig sjungit om latex. Jag älskade Paul Rutherford och hans mustasch i Frankie Goes To Hollywood. Att sångaren Holly Johnson fortfarande lever är för övrigt ett tecken på Guds existens. Holly Johnson fick HIV redan 1991 och fotograferades i änglavingar på omslaget till sin självbiografi. Han funderade på att ta sitt liv och Gud bara: "Relax. Don't do it."

 

Om du är sista länken i en human-rockjournalist-centipede, vilka är de tre föregående stjärtarna?

- Nick Kent, Chris Heath och Chuck Klosterman. Det är i alla fall skribenterna som påverkat mig mest.

 

Vilket arv, om något, har The Tough Alliance lämnat efter sig?

- Lite av deras huliganiga image märks hos Junior Brielle. Bröderna från Brunflo är visserligen betydligt snällare och kommer förmodligen inte att hamna i slagsmål med någon, inte ens med First Aid Kit som de har en konstig beef med. Med tanke på hur mycket The Tough Alliance hyllades i början av nollnolltalet är det egendomligt tyst om dem. Jag trodde att de skulle upptäckas av en yngre generation, ungefär som Broder Daniel, men det verkar inte ha inträffat. Jag blev ganska paff när sångaren Eric Berglunds samarbetspartner Lorentz berättade för mig att han inte ens hade hört The Tough Alliance.

 

Man får inte mata Gremlins efter midnatt, men hur länge gäller det? Alltså när på dygnet får man börja mata dem igen?

- Intressant fråga. Jag googlade lite och de flesta Gremlins-experter verkar tro att det är lugnt att börja mata dem när solen gått upp.

 

Hur kommer topp 5 på din respektive Hipster-Kristofers årsbästalista 2018 se ut?

- Min ser ut så här just nu:

Turbonegro, "Rock and roll machine"

The Blaze, "Dancehall"

Junior Brielle, "Blod"

Jon Hopkins, "Singularity"

Suede, "The blue hour"

 

- Och Hipster-Kristofers betydligt hippare lista ser ut så här:

Z.E - Min penna blöder

Moha La Squale - Bendero

Blood Orange - Negro Swan

The Embassy - White Lake

Primal Scream - Give up but don't give out the original memphis recordings

Mr Fingers - Cerebral Hemispheres

Till top