Skivrecension: Bryan Adams

På skiva / Permalink / 0

Bryan Adams

Shine a light

Det vore så lätt att toksåga den här plattan jämns med fotknölarna, för vem vill ha nya låtar med Kanadas motsvarighet till Tomas Ledin 2019? Särskilt som det knappast handlar om några nya "Summer of ´69", "Heaven" eller "Run to you". Men även om jag knappast är någon större Bryanfantast så har jag en slags grundrespekt för honom. Han är en del av min uppväxt, han har gjort en hel del bra låtar och han verkar vara en jordnära och trevlig kille. Jag intervjuade honom dessutom för ett antal år sedan inför en spelning i Linköping. På senare tid har han gjort sig en karriär som fotograf men håller fortfarande fast vid musiken, även om den biten har ändrats avsevärt sedan glansdagarna på 80- och 90-talet. Så jag går in i detta med ett positivt sinnelag och här finns faktiskt några spår som inte är helt tokiga utan låter som jag vill att en 59-årig Bryan ska låta. I de stunderna blir jag på glatt humör. Men plattan är spretig och blandar in både boogierock, AC/DC-riff och en onödig cover på "Whiskey in the jar", och då är det inte lika kul. Som helhet har Bryan Adams fått till en småtrevlig skiva, men tyvärr räcker det liksom inte med att bara vara trevlig. Det hade behövts några riktiga topplåtar också.

2/5

Till top