Söndagsintervjun: Andrew Austin

kultur / Permalink / 0
Ser Sverige genom amerikanska ögon

 

Hur skiljer sig amerikanska och svenska mataffärer åt? Dejtar man olika i de två länderna? Och hur fungerar egentligen Swish? Det är några av de saker som youtubern Andrew Austin tar upp i sina videos.

 

För sju år sedan flyttade Andrew Austin från sin hemstad Canonsburg utanför Pittsburgh till Linköping där han till vardags arbetar som musiklärare. Han har även en egen musikkarriär på gång samt är engagerad i Lurkit.com som samlar streamers, esportare och youtubers på ett ställe. Den sista kategorin tillhör han för övrigt själv efter att ha börjat publicera videos för snart tre år sedan.

Sedan starten har det blivit en bra bit över 300 klipp som totalt har närmare 2,5 miljoner visningar. Antalet prenumeranter ligger på strax över 7000, vilket inte är något superhög siffra men Andrew har inget mot att utvecklas i sin egen takt.

- Jag växte inte mycket under det första året, utan blev glad när jag nådde hundra prenumeranter. Jag nådde tusen efter ungefär ett år och då började jag öka snabbare. Jag hade några videos som blev semivirala med mina mått, och får man det kan man öka ganska snabbt. Jag har vuxit långsammare än många andra, men har inget emot det. Det kan bli problem med att växa för fort, och hela tiden behöva jobba för att behålla folks uppmärksamhet.

 

Vilken är din mest sedda video?

- "Hur jag ser på USA efter att ha bott i Sverige i sex år" är nog den mest sedda. Den har nästan 600 000 visningar. Men att bara jaga visningar och försöka bli populär tror jag inte är sunt, för då kan man inte vara sig själv fullt ut. Det kan vara smart affärsmässigt, antar jag, men det blir svårt att vara genuin.

 

Mycket av innehållet på "Andrew Austin"-kontot handlar om hans nya hemland Sverige och han gör ofta jämförelser med sitt gamla hemland USA. Några av titlarna på hans videos är "Föräldraledighet i Sverige jämfört med USA", "Hur jag ser på Trump efter att ha bott i Sverige" och "Roliga ord på svenska". Han berättar om svenska uppfinningar, sjunger Ted Gärdestad-låtar och skäller på Postnord. I ett avsnitt pratar han med dåvarande Norrköpingbon Stefan Thyron, en kille från Portland, Oregon som gjort liknande videos och lagt ut på youtube.

Andrew berättar att cirka 65% av tittarna är från Sverige och cirka 15% från USA. Han försöker posta en video per vecka, men det ligger mer jobb bakom filmerna än vad man kan tro. Varje klipp tar nånstans mellan två och sex timmar att färdigställa. Han kör oftast utan manus, även om han kan ha en del stödpunkter nedskrivna att kika på.

- Efter ungefär två år lärde jag mig bättre vilken typ av videos som blev populära, men det är många faktorer som spelar in. Några av mina mest populära videos har jag känt på mig skulle fungera bra, men ibland händer det också att videos som jag verkligen tror folk ska gilla ändå inte får särskilt stor spridning.

 

Hur ser planerna ut framöver?

- Jag behöver inte nödvändigtvis bli så mycket större men jag skulle vilja utvecklas och förgrena mig med utgångspunkt från youtubekontot, kanske starta en podcast och prata om kulturella saker. Jag vill fortsätta att skapa, men om jag förändrar för mycket i mina youtubefilmer så kanske jag råkar förlora hela min publik. Det är något jag tänker mycket på. Men jag är alltid öppen för nya idéer.
Till top