Söndagsintervjun: Podden Entreprenörsdriv

kultur / Permalink / 0
Företagande och drivkrafter är två av huvudämnena i Linköpingspodden Entreprenörsdriv. Bakom podcasten står Tomas Tränkner som är egenföretagare inom digital marknadsföring och Magnus H Johansson som är en av Sveriges främsta experter inom försäljning och service. Varje söndag släpps ett nytt avsnitt där olika aspekter av entreprenörskap diskuteras.

 

När detta skrivs har avsnitt 366 precis kommit ut. Gäst är Fredrik Svedberg, en entreprenör inom mjukvaruindustrin och vid programledarmikrofonen sitter Tomas Tränkner som tillsammans med Magnus H Johansson startade Entreprenörsdriv i juni 2015.

Tomas, som med tiden tagit den mer framträdande rollen av de två, berättar att podden finns att höra på alla de vanliga poddplattformarna, som exempelvis Acast och iTunes, och brukar ha cirka 10 000 nedladdningar per månad. Och det är inte bara de nya avsnitten som drar lyssnare utan statistiken visar att alla gamla avsnitt också laddas ner varje månad.

Poddavsnitten kan se ut på olika sätt. De kan vara tio minuter eller en timme långa, ha kända gäster eller inga gäster alls och ta upp många olika typer av ämnen även om innehållet på något sätt kretsar kring entreprenörskap.

Bland gästerna finns välkända namn som Ulf Kristersson, Elaine Eksvärd och Per Holknekt. men podden har också en tydlig regional förankring med namn som landshövdingen Carl Fredrik Graf, kommunalrådet Niklas Borg och flygplatschefen Camilla Lejon.

 

Vilka avsnitt tycker du har blivit bäst?

- Helt klart när det finns en intressant historia där gästen berättar om de händelser som ledde fram till där de är idag. Avsnitt 239 med Magnus Lidén på Lidéns fastighetsbolag, till exempel. Det är ett av våra absolut mest populära avsnitt. Han berättar om hur han kom in på det där med att äga fastigheter och det är en jäkligt bra historia. Det är ett sånt avsnitt som jag kan tipsa om, säger Tomas.

 

Vilken är din lokala drömgäst?

- Jag har ju hunnit beta av de flesta, så jag har egentligen ingen drömgäst. Nu får vi till exempel en ny VD här på Östsvenska Handelskammaren, Christian Berger, men han har redan varit med en gång tidigare fast i en annan roll och då kan jag tycka att det är lite spännande ur det här regionala perspektivet att bjuda in honom igen.

- Jo förresten, Saabs VD Håkan Buskhe! Nu ska han sluta så det är kanske inte längre aktuellt, men det har varit en sån där drömgäst.

 

Efter 366 avsnitt har podden hittat ett passande format, menar Tomas.

- Vi har en grund som vi håller oss till: att det ska bli av och att det ska vara hanterbart för oss. Nu har vi hållit på i fyra år och den kontinuiteten sätter jag i första hand. Och jag har fått så mycket spin off av det här, dels i form av andra uppdrag men framförallt har jag lärt mig otroligt mycket själv. Jag är nästan en annan person idag mot innan jag började med podden. Så jag tror inte podden kommer ändra sig i sitt format särskilt mycket, utan den kommer nog fortsätta såhär som den är. Jag ser avsnitt 500 framför mig.

 

Hur har podden utvecklats om du jämför med de första avsnitten?

- Det är framförallt två saker, dels ljudmässigt och sedan är vi otroligt mycket säkrare programledare och känner oss mycket mer trygga i oss själva. Jag känner mig oftast lugn oavsett vem jag möter eftersom jag har intervjuat hundratals personer av alla de slag, och jag tror man märker det i podden också. I början var jag nog mer nervös än gästerna, men nu blir jag lugn när jag sätter på mikrofonen.

 

Varför ska man lyssna på Entreprenörsdriv?

- För att man får inspiration till att utveckla sig själv. Det handlar mycket om att ta tag i saker och ta ansvar för sig själv, för det är ingen annan som gör det. Sen tänker jag också att det här kanske inte är en podd där man sträcklyssnar på alla avsnitt, utan man kan besöka den och lyssna på de avsnitt som är intressanta för just dig. Jag vill att folk ska känna inspiration och ta tag i sin egen tillvaro, för då lever man ett lyckligare liv och får ut mer av sin tid här på jorden, tror jag.

Till top