KL(i)M(atångest)

Resa / Permalink / 0
De senaste åren har jag våndats över ett etiskt dilemma. Det har varit en konflikt i mig som jag inte vetat riktigt hur jag ska hantera. Jag skriver ju resereportage åt diverse tidningar och även åt Linköpings flygplats, och det kan vara svårt att få ihop med min klimatoro. 
Jag försöker att rättfärdiga mitt resande för mig själv, tex genom en lång rad texter som handlar om hållbart resande, genom att klimatkompensera, genom att flyga med KLM som är det flygbolag som har bäst klimatåtgärder, genom att försöka hitta på krystade ursäkter i stil med "jag har inga barn, jag har dragit ner på köttet, jag har en viktig upplysande roll" osv. Men det går inte att lura mig själv, jag vet att det är dåligt att flyga, och snart måste jag hitta ett sätt att hantera detta problem.
Men när jag såg KLM:s annons i Corren igår så känns det ändå skönt att arbeta så nära KLM som jag gör, för de är verkligen en föregångare i flygbranschen.
De har alltså köpt ett helt uppslag där de uppmanar sina kunder att ta tåget och ha videokonferenser istället för att flyga. Det är både fascinerande och imponerande. Unikt och helt rätt. En större händelse än vad många fattar.
Till top