Skivrecension: Iggy Pop

På skiva / Permalink / 0

Iggy Pop

Free

 

Iggy Pop är en sån där artist som med åren ses mer som en ikon än som musiker. I likhet med exempelvis Lemmy i Motörhead känner de flesta igen personens utseende och namn men kan knappt nämna en låt. I Iggys fall kanske mannen på gatan känner till "The passenger" och "Lust for life" men det är nog allt.

Nu är rockfarfar aktuell med en ny platta, den 18:e i ordningen, och denna gång tar han ut svängarna och lämnar sin bekvämlighetszon. Man kan ju begripa att 72-åringen kanske inte bara är sugen på att vara vildsint punkare hela tiden utan vill utforska nya musikaliska domäner, och det gör han här. På "Free" finns jazzinfluenser, pratsång, Dylan Thomas berömda poem ”Do not go gentle into the good night” och andra märkliga inslag. Vanliga rocklåtar? Inte så mycket.

Med lite välvilja skulle man kunna kalla musiken för modig, annorlunda och experimentell. Man skulle också kunna kalla den skitdålig. Och ska jag välja sida så tillhör jag den senare kategorin. För ska jag vara ärlig så vet jag att jag aldrig kommer att lyssna på den här plattan igen.

 

1/5

Till top