Filmkrönika - Filmåret 2019
Spindelmannen slogs mot Mysterio, "Us" väckte obehagliga känslor och "Yesterday" fick oss att nynna på Beatleslåtar. Det är dags att sammanfatta filmåret 2019 och här är lite av det som hände.
Årets...
Bäst: Ludwig Göranssons Oscar
Också bra: "Joker", "Ad astra",
Sämst: "Holmes & Watson"
Bästa svenska: "Eld & lågor"
Lokala: "Moa Martinsson - Landsmodern"
Snyggast estetik: "John Wick 3"
Flopp: "Dumbo" och "Gemini man"
Sverigehajp: "Midsommar" och "Stockholm"
Frisyr 1: Alexander Skarsgård i "The hummingbird project"
Frisyr 2: Bill Skarsgård i "Det 2"
Minst lockande filmaffisch: "Vincent van Gogh"
Rynkigast 1: Clintan i "The Mule"
Rynkigast 2: Sylvester Stallone i "Rambo"
Onödigaste uppföljare: "Glass"
Mest porträttlika: "Helan & Halvan"
Var det verkligen nödvändigt?: "Terminator - Dark fate"
Är det äntligen slut nu?: "Star wars - the rise of Skywalker"
Zzzzzzzzz: Oscarsgalan
Vem kläckte denna idé?: "En del av mitt hjärta"
Sorg: Att Avengerssagan är över
Trend: Föryngring ("The Irishman", "Gemini man", "Captain Marvel", "Terminator - Dark fate")
Snyggast: Brad Pitt i "Once upon a time in Hollywood"
Farväl: Iron Man, Bibi Andersson, Doris Day, Roland Janson, Peter Fonda, Robert Forster, Rutger Hauer, Luke Perry, Ken Kercheval
Några filmer att se fram mot i vår: No time to die 3/4, Bombshell 17/1, Godzilla vs Kong 13/3