Söndagsintervjun: Lotta Källström

kultur / Permalink / 0

Lotta Källström sprider julstämning

 

I Norrköping kan vi se henne på Elite Grand Hotels julshow och i Linköping sjunger hon stämningsfulla julsånger under julmarknaderna i Gamla Linköping. Den musikaliska mångsysslaren Lotta Källström är en stor julfantast och delar gärna med sig av sina jultraditioner.

 

Man ska inte prata om en dams ålder, men nyligen fyllde Lotta Källström jämnt och verkar inte ha något emot ett 50-faldigt grattis från oss på tidningen. Tvärtom tycks hon trivas bra med sina årsringar och var hon är i livet.

- Det känns så jäkla skönt att vara så mogen och trygg. Hellre 50 än 20, helt klart. Och artistmässigt är det ingen skillnad. De som bokar mig vet att jag har rutin och att jag levererar det jag säger att jag ska leverera. Förr trodde jag att man skulle vara en förbrukningsvara som var mer attraktiv när man var yngre, men så är det absolut inte.

- Sen gäller det väl att veta sina begränsningar. Man kanske inte kör en skiva för 20-åringar...ha ha, bara att jag använder ordet "skiva" säger väl något.

 

Har du någon gång funderat på att byta bransch?

- Det skulle ju i så fall vara något som kittlar lika mycket, och det är svårt att hitta. Och sen har jag ju många ben, som gör att det går att köra på heltid. Humorbiten är en bit, artisteriet som trubadur är en bit, producent och showartist är en. Konferencier gör jag också mycket och även barnunderhållning. TV och radio tyckte jag var väldigt roligt, så det skulle väl vara nåt sånt jag skulle vilja syssla med om jag skulle göra något annat. Jag älskar bilder, så kanske fotograf? Och jag älskar blommor, så kanske florist? Men det är ju ändå konstnärliga yrken.

 

Fram till den 20/12 kan man se Lotta i The Grand Christmas Show. Det är sjätte året som hon producerar julshowen på Elite Grand Hotel i Norrköping, och totalt blir det 13 föreställningar som varit slutsålda länge.

- Vi är ett bra gäng på sex personer på scenen. Precis som publiken består showen av gott och blandat, det ska vara något för alla. Formatet är detsamma men jag förnyar innehållet varje år. Vi har både odödliga klassiker och nya grejer, i år har jag gjort en mix med Melodifestivalvinnaren "Too late for love" och Madonnas "Like a prayer", och den sjungs renare än vad Madonna gjorde i Eurovision, ha ha. Vi har jättemycket dans och sen dyker min humorfigur Majsan upp. Hon brukar analysera årets julklapp och i år tycker hon den är ganska skit. 2008 var mycket bättre, då var årets julklapp en upplevelse, så hon kommer att ge publiken en riktig upplevelse.

 

I december kommer Lotta även att vara på plats i Gamla Linköping och sprida julmusik, vid fem av de sex julmarknadsdagarna. Lotta och några duktiga barn som hon kallar  Småflingorna kommer att gå runt i området och sjunga traditionella och stämningsfulla julsånger. Och när det sedan kommer till själva julafton så kommer den att spenderas sisådär 30 mil norrut.

- Jag åker upp till Gävle varje jul och firar med sambons familj som är därifrån. Vi kollar om Gävlebocken står kvar och det är oftast mer snö där, så vi brukar få en riktigt vit jul.

 

Vad är godast på julbordet?

- Det kalla. Jag älskar sill, och sen har jag blivit så vuxen att jag gillar rödkål.

 

Vem vill du se som julvärd?

- Andreas Weise. Han skulle kunna axla pappas roll, och är riktigt trevlig och folkkär.

 

Vad önskar du dig i julklapp?

- Tid med familjen.

 

Vilket inslag är bäst i Kalle Anka och hans vänner önskar god jul?

- Jag gillar klassikerna, så jag säger Tomteverkstaden. Snuttarna från de nya Disneyfilmerna har inte satt sig lika mycket.

 

När åker julpyntet upp?

- Mitten av november. Och det är för att sambon åker på turné så annars hinner han inte se något julpynt.

 

Har du tjuvhuggit en julgran någon gång?

- Kanske när jag var fattig student.

 

Vilken är den bästa julfilmen?

- Grinchen.

 

Vilken chokladbit är godast i Aladdinasken?

- Jag tycker om den där som ser ut som en nöt fast det är kola i (Kokos-kola).

 

När ska julklapparna öppnas?

- I vår familj har vi in just nu inga småttingar så nu har vi övergått till julklappsspel, som vi kör lite efter Kalle Anka.

 

Julotta eller midnattsmässa?

- Midnattsmässa.

 

Vem vill du vara i luciatåget?

- Lucia. Eller tomte.

 

Vilken är den bästa jullåten?

- Den som alltid ger rysningar om den sjungs på rätt sätt är "O helga nattt".

 

Hur ska den perfekta julafton vara?

- Lugn och tillsammans med de man tycker om.

 

Vad är ditt nyårslöfte för 2020?

- Fortsätt lev väl, ha kul och må bra. Jag unnar mig att ha kul och det kommer jag fortsätta med.

Till top