Söndagsintervjun: Rektal Käse

kultur / Permalink / 0

I mitten av 00-talet var Linköpingsartisten Rektal Käse ett spännande namn inom den svenska elektroniska musiken. Rektal Käse brann dock fort och försvann lika hastigt som han kommit. Men nu är han tillbaka och uppträder på Palatset i Linköping den 3 april.

 

Skränig industrisynth, videoprojektioner och tonsatt ångest var beståndsdelarna i konceptet Rektal Käse när det begav sig. Livedebuten ägde rum på visfestivalen(!) Sköna Gröna Grebo 2005 och året efter blev han bokad till Hultsfredsfestivalen. Där kunde karriären tagit fart på allvar men istället blev det tyst, och det har fortsatt att vara tyst fram till nu.

Den 3 april har dock alla Rektal Käses fans chans att åter se honom på en livescen, för då agerar han förband åt Misery Loves Co på rockklubben Palatset i Linköping.

 

Varför gör du comeback nu?

- De senaste åren har jag vid några tillfällen fått frågor om vad som hände med Rektal Käse, fått fanmejl och senast i somras, på en bar i Köln, fick jag svara på varför jag bara försvann. Så fick jag frågan om jag ville öppna för Misery Loves Co och då gjorde jag som Håkan Juholt, ”jag tänkte över en natt och det kändes bra. Det var en underbar natt.”

- Sen är det mycket så att jag känner att världen är på randen till vansinne, och då passar det bra att skaka liv i Rektal Käse. Det är dags att ta bladet från munnen, nu är det samling för handling!

 

När var senast du spelade live eller släppte musik?

- Som Rektal Käse har jag vare sig släppt något eller spelat live på över ett decennium. Däremot har jag under annat namn spelat live och släppt ny musik med ett annat relativt känt band bördigt från Östgötaslätten.

 

Vad har du gjort under de tysta åren?

- Dels som jag nämnde en del andra musikaliska projekt. Dels upprättandet av en inre katedral, en själslig oas där frid råder och Trump inte blev vald till USA:s president.

 

Kommer du släppa ny musik?

- Det finns en del nytt material, vad som händer med det är lite oklart men kanske att det kommer att få se dagens ljus. Kanske att det dyker upp något nytt redan på denna spelning.

 

På Hultsfredsfestivalen var det regnrock och gasmask. Vad kan publiken förvänta sig denna gång?

- Oj, det kan jag inte gå in på nu, men det kommer inte bli en repris, det vore för fantasilöst.
Till top