Hälsosamt och stärkande i fjällen...

Tobi talar / Permalink / 0
H?lsosamt och st?rkande i fj?llen...

Niklas sabbade knät i andra åket, isigt som fan i backarna, kasst väder...skit samma - Mintu i toppstugan regerar.

Men allra bäst är Jerry K Gustafssons suveräna text till "Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen". Lika aktuell och träffsäker idag som för 30 år sedan.

Upp till ett sporthotell
Bland våra höga fjäll
Jag ställde färden för att roa mig en påsk,
Ty i vår press jag såg:
Där är moralen låg
Och man besväras ej av hämningar och pjosk.
Jag utan skidor va´
Men det var lika bra,
Ty sådant där är blott i vägen tycker ja´.
Ett pensionat jag fann
Där alla gäster brann
Av längtan att få börja flirta med varann.

Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen,
Och över vidderna man tydligt hörde smällen
Där någon sportklädd pinuppa fick på munnen en puss
Och några välinlärda klappar på sin stuss.
För den som lider utan spleen i sexapellen
Är det så hälsosamt och stärkande i fjällen.
Det står en doft av erotik omkring vår fjällsportssocite´
Där ligger fröknarna von Pahlen nog i lä.

Det kändes jämt en pust
Av synd och last och lust.
I varje vrå satt där ett par av skilda kön.
När deras kraft tog slut
Så fick dom bäras ut
Och piggas upp med lite rullande i snön.
Det var ett kramande
Som var förlamande
När man om livet på varandra satt och höll.
Jag hade tur som blott
Fick ett par revbensbrott
När som en dam i mina armar villigt föll.

Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen.
Fast man får blåmärken på åtskilliga ställen.
Vi börja´ dagen med en cocktail gjord på vermouth och gin,
Det är av sådana som solbrännan blir fin.
Vi konstatera´ när vi satt omkring putellen:
Att det är så hälsosamt och stärkande i fjällen.
Och ska vi någonsin förflytta oss till Åreskutans topp
Måste kyparen ta baren med sig opp.

Från huvudstaden kom
Där upp ett sällskap som
Bestod av stjärnor från fru filmias parnass.
Och när som divorna
Fick syn på drivorna
Så skrek dom till: Åh herregud så mycket glass!
Champagnekorkar small,
Varenda gäst var knall
När frampå förmiddan vi raglade till lunch.
I fullt delirium
Vi gick från rum till rum
Och alla möblerna fernissades med punsch

Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen.
Ifall man bara stannar inne på hotellen.
Jag med en konsul drack duskål ur en flaska "Chartres"
Och konsulinnan hon vart full och måste le´s
Vi bytte fruar med varandra fram på kvällen,
Ty det är så hälsosamt och stärkande i fjällen.
Det finns väl inget annat ställe där moralen vågar stå
På en så angenäm och sjunkande nivå
Jo att det inte finns nåt ställe där moralen vågar stå
På en så angenäm och sjunkande nivå
Till top