På skiva: Säkert (Nolltretton, september)

På skiva / Permalink / 0

Säkert!

”Facit”

Razzia

 

De artister som blir folkkärast i Sverige är människor som sjunger om Sverige på svenska. Efter att Annika Norlin hade debuterat med engelskspråkiga Hello Saferide trodde inte jag att hon skulle bli något mer än en småcool indietjej som mest intresserade en liten popintresserad klick. Två år efter överraskade hon inte bara mig utan en stor del av Musiksverige när hon bytte språk till svenska och gjorde braksuccé under namnet Säkert!

Tanken vara att det bara skulle bli ett enda svenskt album. Nu tycks hon ha tänkt om och det är åtminstone jag oändligt glad över, för Sverige behöver en artist som Annika Norlin – både på engelska och svenska. Hon skriver fantastiska texter, hon har en personlig röst, en egen ton och så skriver hon strålande popsånger. Att hon gett bitterheten ett ansikte är en del av charmen, även om den ibland känns som en pose.

I texterna sätter hon ord på vardagssituationer, känslor de flesta känner igen och den gråa trista verkligheten. Det är inte de stora drömmarna, de episka känslorna och de uttjatade klyschorna hon väljer, tvärtom är hon oftast väldigt konkret och personlig. Något som jag uppskattar, det gör att orden känns mer på riktigt.

Musikaliskt ligger formen fast sedan tidigare, det är landsbygdspop med medryckande melodier som växer med antalet lyssningar. Det finns något i rösten, texterna och hela framförandet som drabbar mig hejdlöst. Jag älskar varje minut.

 

 

4/5

Till top