På skiva (Zero, december)

På skiva / Permalink / 0

Album

 

5/10

 

Map of Moscow: Map of Moscow

Peace & Love Artists

 

Skränig, gitarrbaserad indierock med kommersiella förtecken och insvept i en elektronisk aura. Där har ni Falusextetten Map of Moscow, som bildades 2009 och nu ger ut sin självbetitlade debutskiva.

Jag antar att bandet siktar mot de stora scenerna för de öser på med stora gester och hög energi från början till slut. Popskrammel mixas med electroinslag och vid micken hjälps Jonas Tunander och Gabriella Åström åt med att hålla uppe stämningen. Dock blir den ständiga attacken lite påfrestande i längden, jag hade gärna sett att de varierade tonläge, tempo och uttryck mera så det blev mer dramatik och andningshål i musiken. Det är bra att blåsa på, men ibland måste man bromsa in och växla ner innan man gasar på igen. Hade Map of Moskow gjort det hade musiken blivit mer dynamisk och intressant.
----------------------------------------------------------------------------

Album

 

4/10

 

Lisen Elwin

”I mitt akvarium”

Le Music

 

Tittar man bara på betyget kan man få intrycket av att detta är en ganska medioker skiva, men faktum är att jag faktiskt tycker Lisen Elwin är helt okej.

Jag kan inte påstå att hon har ett unikt uttryck, att texterna berör mig, att musiken är särskilt sofistikerad eller att hon känns som en intressant artist som jag gärna fördjupar mig i. Hon är helt enkelt en sån där gitarrtjej som det kryllar av, där man ser bilden framför sig hur hon sitter på verandan till sitt chabby chic-hem, dricker ETT glas vin och skriver låtar på gitarren.

Det brukar ofta bli jättetråkigt, och inte heller Lisen Elwin lyckas uppbåda något större intresse hos mig. Men ändå. Mitt i denna uppvisning i slätstrukenhet finns det något som tilltalar mig en smula. Jag kan bara inte sätta fingret på vad.

Till top