På skiva: Maskinen (Nolltretton, april)

På skiva / Permalink / 0

Maskinen

”Framgång & Efterfrågan”

Universal

 

Kanske är jag skadad av mitt yrke, men när jag lyssnar på Maskinens nya platta är det som att spela popbingo där jag kan kryssa för popkulturella referenser i både texterna och musiken tills brickan är full. Lisa Ekdahl, Lisa ”Left Eye” Lopes, Kelis, Räven raskar över isen, Orup – Bingo!

Om man kan koppla bort alla kopplingar till Köttgrottorna, Elvis, Sov du lilla videung och Amy Diamond så går det att uppskatta Herbert Munkhammars och Frej Larssons gränsöverskridande mix av bailefunk och electrohiphop. Dock är plattan lite ojämn och kanske någon låt för lång.

Styrkan är lekfullheten, galenskapen, rappheten i texterna och att det emellanåt svänger ganska bra. Men det är också det knäppa och lättsinniga som gör att jag har svårt att på allvar uppskatta duon. Med Maskinen kan man ha småroligt för stunden men det finns inget som verkligen bränner till och stannar kvar.

2/5

Till top