Krogkrönika (Nolltretton, oktober)

kultur / Permalink / 0

Vinet visar vem du är

Du är vad du dricker. Åtminstone om man får tro en viss undersökning. För ni visste väl att den som dricker Chablis måste vara från Gotland och gilla kalksten?

Enligt en engelsk undersökning som Sopexa, den franska exportorganisationen för vin, ligger bakom går det att väldigt detaljerat bestämma vilken människotyp man är baserat på vilka viner man föredrar. Och det visar sig att personer som föredrar olika typer av vin skiljer sig väldigt mycket åt.

Den som dricker vitt vin gillar att hålla sig hemma och är tämligen ointresserad av karriär och pengar. De är singlar och nöjda med det och de lär också vara smarta men även tysta och reserverade, samt praktiska och bekymmerslösa.
Roséfantasten pratar mycket och facebookar hela dagarna. De är lågutbildade och har sambos, men vill inte gifta sig. De dricker ganska lite vin, men sägs vara högljudda och charmiga.
Den som helst dricker rödvin är rik och lycklig. De har lång utbildning och är gifta. Självsäker, stark och intelligent är andra egenskaper som passar in på rödtjutsdrickaren.

Man kan även gräva djupare och titta på specifika druvor och distrikt. Bourdeauxdrickaren vill ha en gård på landet. Bourgognetypen gillar skogspromenader och har bättre lukt- och smaksinne. Och så har vi Riojamänniskorna som gillar småkakor.

När man, som de flesta människor, tycker om olika sorters vin kör det dock ihop sig en smula. Jag gillar chardonnay från Sydafrika, vilket betyder att jag gillar långa söndagsfrukostar. Å andra sidan dricker jag gärna sauvignon blanc från Nya Zeeland, vilket betyder att mitt största intresse är att klippa gräset. Dessutom slinker det ibland ner lite champagne, en bekräftelse på att jag är en genomgod människa som ser ljust på framtiden. Så vilken av beskrivningarna ska man tro på?

Fast helst av allt njuter jag nog av en härlig weissbier. Men märkligt nog funkar dessa generaliseringar bara på vin, när det gäller andra typer av drycker går det inte att säga något om personlighetstyp. Men får jag själv försöka mig på en personlighetsbeskrivning utifrån att jag gillar öl skulle det lyda så här:
Jag är törstig, gillar att gå på pub eller en trevlig uteservering samt umgås gärna med folk. Det är inte ovanligt att jag känner mig kissnödig och att jag ibland vaknar upp en söndag och upplever en viss baksmälla.
Till top