På skiva: Foo Fighters

På skiva / Permalink / 0
Foo Fighters
"Sonic Highways"
SONY

Seattlebandet Foo Fighters med Dave Grohl i spetsen brukar alltid omnämnas som ett av de mest sympatiska i branschen (inte minst sångaren själv). Det samma kan sägas om bandets musik. Visst rockas det på rätt hårt, men det låter ändå alltid ganska snällt. Foo Fighters är ett band som det är svårt att störa sig på, alla gillar killarna, även de som egentligen inte diggar musiken särskilt mycket. Dit hör exempelvis jag själv. Musiken är bra, har en tuff ljudbild och rätt attityd, men jag har svårt att riktigt tända till. Det har gällt tidigare och det gäller även på nya plattan.
"Sonic Highways" är gruppens åttonde album och har spelats in i samband med en tv-serie där bandet åker runt i åtta amerikanska städer för att insupa den lokala musikatmosfären. Jag vet inte om de lokala särarterna avspeglas särskilt mycket i musiken, hade jag inte vetat om upplägget hade jag trott att detta var ännu en vanlig Foo Fighters-platta.
Här finns ett lånat "Holy Diver"-riff, lite orkesterinslag och texter som kan kopplas till den amerikanska rundturen bandet gjort, men som helhet handlar det mest om den poppiga kraftrock som Foo Fighters gjort till sin och som publiken uppskattar. Som sagt, det är lätt att sympatisera med bandet, men det är knappast musik som man bygger hela sin existens kring.

3/5
Till top