Biomåndag

Film / Permalink / 0
Det har gått en hel månad sedan jag senast hade en biomåndag, men igår var det dags igen - och vilken biomåndag det blev!
Jag såg "Still Alice " som handlar om en 50-årig lingvistikprofessor (Julianne Moore) som plötsligt börjar glömma saker och upptäcker att hon drabbats av Alzheimers. Sakta men säkert får sjukdomen ett allt starkare grepp om henne medans familjen bara kan se på hur det tidigare så intellektuellt skarpa mamman långsamt tynar bort.
Det kanske inte låter så spännande, men det är den starkaste filmupplevelsen jag haft på väldigt länge. Jag var helt förstörd när jag kom ut från biografen, och en timma efteråt.
Julianne Moore är helt fantastisk och man fattar varför hon fick en Oscar för rollen. Även Kristen Stewart och Alec Baldwin är väldigt bra. Hela filmen är en jordnära, nedtonad resa mot det oundvikliga slutet där man sitter med en klump i halsen i princip från början till slut.
Betyg: 5 av 5
Till top