Söndagsintervjun: Julia Adams

kultur / Permalink / 0
(Kommentar: Intervjun gjordes i november)
Julia Adams

Norrköpingstjejen Julia Adams slog igenom redan som sextonåring med den färgstarka duon Little Marbles. Nu har några år passerat och Julia har gått vidare som soloartist. Den 25 november släpper hon en EP som följs upp med en turné i december.

Kanske har ni redan hört Julias tre första singlar på radion eller Spotify. I våras kom ”Som jag” och ”Allt jag nånsin”, och nyligen släpptes den senaste låten "0400AM". I slutet av månaden kommer hon att samla dessa tre spår tillsammans med två nya låtar på en EP.
- Varje låt har sin egen historia. Den här EP:n handlar om olika uppbrott i mitt liv, förklarar Julia.

Den som kan sin pophistoria känner såklart till bandet Little Marbles, som Julia startade tillsammans med Linn Tabudlong Jonasson 2006. Duon gav ut skivorna "Vi accepterar mitt kaos", "Vi slutar när vi är klara" och "Vi kan göra det hur du vill" innan de lade ned verksamheten för ungefär två år sedan.
- Vi har gått vidare med våra liv. Linn är i modebranschen och jag ville fortsätta hålla på med musik, och det gör jag nu. Det var lite ovant att köra själv i början, men nu känns det väldigt skönt. Det är ett nytt kapitel i mitt liv som känns nytt och spännande. Jag trivs väldigt bra som soloartist, även om det var en omställning i början. Jag kan sakna att ha någon att dela allt med.

Helt själv är dock inte Julia, utan hon har ett tätt samarbete med producenten Chords (Jens Resch). Tillsammans skapar de lågmäld r’n’b-doftande popmusik med svenska texter som har tagit ett kliv upp från det hon gjorde med sin tidigare duo.
- Little Marbles var lite ungt, lite indie, lite naivare. Vi började när vi var 16 och nu är jag 25 så saker har såklart förändrats. Jag lyssnar på annan musik nu och har utvecklats som person. Jag gör den musik som är JAG, och sen hoppas jag att så många som möjligt ska tycka om det jag gör.

I december kommer Julia att göra en turné med fem spelningar som börjar i Lund den 10/12 och avslutas i Stockholm den 19/12. Ett av stoppen är på Arbis i Norrköping den 11/12, men så mycket "hemmaplan" är det knappast. Julia bor i Stockholm sedan sex år och de flesta av hennes gamla kompisar har numera flyttat från hemstaden. Med sig på gigget har hon artisterna Hanna Järver och Systraskap. Julia berättar att hon kommer att uppträda till tracks samt spela några låtar på piano, men målet under 2016 är att sätta ihop ett bra band som hon kan turnera med. Hon har även börjat arbeta med nästa EP som är tänkt att släppas någon gång under våren. Och under våren får Norrköpingsborna ytterligare en chans att se henne live, för det har precis blivit klart att Julia kommer att uppträda under Where´s the music i februari.
- Jag var där och tittade förra året och tyckte det var bra. Det var kul att gå runt och titta på de olika scenerna och det var mycket "upcoming" akter. Det ska bli jättekul, jag gillar verkligen att spela live.
Till top