Itaipu

Resa / Permalink / 0
Idag gjorde jag en dagstur till Brasilien. Faktiskt tredje gången jag är i det landet, fast ändå känns det inte som jag varit där på riktigt. Men det ska vi ändra på, Rio de Janeiro ligger i min rese-pipeline, men det blir nog efter OS.
Hur som helst...de två slashasarna brände allt krut dagen innan och spenderade dagen på rummet. Men jag drog ner till bussterminalen och hoppade på en buss till Foz do Iguazu (dvs Brasiliensidan).
Dagens mål var att besöka Itaipu, som tills nyligen var världens största dammbyggnad. Den sköter 80% av Paraguays energiförsörjning och 15% av Brasiliens. En stor jävla damm, helt enkelt.
Så här ser den ut från luften. I verkligheten känns den betydligt större. 2, 5 km lång tyckte jag guiden sa.
Först en liten introduktionsfilm, sen en bussfärd på 1, 5 timme med ett antal stopp.
Ja, så såg det ut. Det blev en riktigt bra dagsutflykt. Samt roligt att få ta en sväng till Brasilien också. Nu är det dags för mat...och Malbec.
Till top