Söndagsintervjun: Jonna Vanhatalo

Film / Permalink / 0

Såg på film i 165 dagar

Moviezine har sedan starten 2003 vuxit till att idag vara landets största filmsajt. En av skribenterna är Jonna Vanhatalo med förflutet i Norrköping som nu laddar upp för att åka till filmfestivalen i Cannes i maj.

Med sina 1, 3 miljoner läsare har Moviezine blivit en samlingsplats för landets alla filmälskare. En av skribenterna är Jonna Vanhatalo som skrivit för sajten sedan 2012, och allt började med en jobbig graviditet i Norrköping. Hon blev sängliggande från vecka 14 och spenderade de 165 dagarna fram till förlossningen med att plöja enorma mängder film, vilket ledde till beslutet att på något sätt ta tillvara på sitt stora intresse. Sedan några år tillbaka studerar hon filmvetenskap samt skriver om film på Moviezine och på Bioklubben på SF.se. Mest skriver hon recensioner men tanken framöver är att det även ska bli fler artiklar.

Har vi bra filmkritiker i Sverige?
- Ja, det tycker jag. Det är väldigt blandat och det har blivit ännu mer på senare år på webben. Det finns de som har en strikt akademisk ingång till bara skönt folk som verkligen brinner för film. Det är roligt att alla får plats.

Hur ska en bra filmrecensent vara?
- En bra recensent ska ha lite kött på benen och veta vad hen pratar om. Det handlar inte bara om tycke och smak utan man måste ha sett mycket film, veta vad film är och hur film är uppbyggd. Och så måste man vara verbal och kunna uttrycka sig väl, det är även viktigt att det finns ett underhållningsvärde i recensionen. Man ska ha en kärlek till film och en positiv attityd till det man gör.

Vem är landets bästa filmkritiker?
- Jag känner ju folket på Moviezine, men det finns några bra där som jag litar på. Emma Gray Munthe håller jag inte alltid med men hon är intressant att läsa. Ronny Svensson tycker jag är en skön prick, men ibland kan jag vara lite tveksam till honom.

Nämn en skådis vi ska hålla ögonen på framöver.
- Jag tror väldigt mycket på hon i "Star Wars", Daisy Ridley som spelar Rey. Hon kan bli en ny Natalie Portman eller Keira Knightley. Jag tror även det kan bli nåt stort av Taron Egerton som har huvudrollen i "Eddie the eagle" och var med i "Kingsmen" innan det. Bland svenskar har vi bland annat Bianca Kronlöf.

En svenska som redan fått sitt genombrott är Alicia Vikander. Vad tycker du om henne?
- Hon är otroligt bra och gör allting rätt. Jag intervjuade henne inför "Anna Karenina". Då var hon i början av sin internationella karriär men man kunde redan då ta på den där stjärnauran. Jag tyckte att hon borde ha vunnit en Oscar redan för den filmen. Jag älskade "Ex Machina", men jag skulle vilja se henne göra något annat nästa gång, och trasha ner sig lite.

Närmast i Jonnas jobbkalender står att skriva några artiklar om Astrid Lindgren, men framförallt ska hon åka ner till Filmfestivalen i Cannes som pågår den 11-22 maj.
- Förra året var min första Cannesfestival. Venedig och Berlin har jag varit på flera gånger men Cannes är den festligaste festivalen. Det ska bli jätteroligt!
- Det är väldigt intensiva dagar, man är fullständigt slut när man kommer hem. Första filmen börjar redan klockan åtta och man måste oftast köa en timme för att komma in. Man ser några filmer på dagen, sen är det nåt mingel på kvällen och sen nästa morgon står man där och köar igen. Jag hoppas se "The light between oceans" som ska ha världspremiär i Cannes. Alicia Vikander och Michael Fassbender spelar ett par, och jag tror att det var under inspelningen de blev ett par även i verkligheten. Så det känns som det kan bli nåt otroligt.
Till top