Söndagsintervjun: Sandra Estberg

kultur / Permalink / 0
En sångerska som är mitt i prick

Martinez är ett av landets populäraste dansband med uppåt 160 spelningar om året. Vid mikrofonen står Linköpingssångerskan Sandra Estberg som har de prickiga klänningarna som sitt varumärke.

Dansbandet Martinez är inne på sitt 36:e år som heltidsturnerande band. I dagens upplaga ingår dock ingen originalmedlem utan gruppen består av ägaren och kapellmästaren Danne Strandberg på trummor, veteranen Tommy Bengtsson på gitarr, vikarien Erik på klaviatur och Sandra Estberg som sedan 2012 står för leadsången.
Linköpingstjejen har alltid varit intresserad av musik och är utbildad musiklärare. Hon började som dansbandssångerska 2009 i deltidsdansbandet Nova och värvades tre år senare till Martinez. Hon har även sjungit i Linköpingsbandet Bitch & The Boys och har en svåger som är medlem i dansbandet Highlights.
Martinez har en 60-talsinspirerad stil och spelar mycket egna låtar. När det gäller popularitet rankar Sandra Martinez som åtminstone topp tio i landet, och det gick snabbt att komma in i bandet.
- Det är min andra familj. Det viktigaste med dansband är att det funkar bra i bussen, för jag umgås mer med bandmedlemmarna än min sambo därhemma. Och vi ringer och hörs av även när vi är lediga, i alla fall Danne och jag.
- Det är ett intresse som blivit ett jobb och vi har hittat en bra nisch med vår 60-talsmusik. Jag har världens bästa jobb, det är fantastiskt att få åka runt och göra det man älskar och göra folk glada.

Martinez har gett ut åtta skivor, varav Sandra har varit med på de tre senaste som kom 2013, 2014 och 2015. Stommen består av eget material, blandat med lite kända låtar. Nu tar de en liten paus, men räknar med en ny platta kanske 2017.
- Det är viktigt när man gör en skiva att det finns en röd tråd. När vi letar låtar måste vi känna att den passar in i vår repertoar och känns som en Martinezlåt. Vi sitter och bollar med skivbolaget, lyssnar och kommer fram till nåt bra.

Vad är på gång framöver?
- Nu laddar vi inför sommarturnén, det är den mest hektiska tiden på året. Sen ska vi sätta programmet för 2017 och repa in nytt material.

Varför är Martinez så populära?
- Man får en väldigt trevlig kväll tror jag. Många säger att det går lätt att dansa till vår musik. Vi har mycket glada låtar, det ska inte vara för mycket moll. Man går därifrån och är glad. Och så får man se vilka prickar jag har på mig.

Just de prickiga klänningarna har blivit ett av dansbandssveriges tydligaste kännetecken, och Sandra brukar sy dem själv.
- Jag har sytt i hela mitt liv, det började med hårsnoddar, täcken till Barbiedockor och så. Jag har cirka 30 klänningar, varav hälften är köpta och hälften sydda av mig själv. De första prickiga klänningarna började jag med i Nova 2009-10. Jag tänkte: vad snygga rockabillykläder är, men det var ingen uttalad klädstil då utan det kom med Martinez. Har jag en enfärgad klänning någon gång brukar publiken fråga var prickarna är. "De ramlade bort i tvätten", brukar jag skoja bort det då.
- Jag sydde en ny klänning förra veckan, det tar en hel dag från att jag går upp till att jag går och lägger mig. Jag brukar passa på att köpa på mig tyg när jag är ute och reser. Jag vet redan nu hur jag tänkt till nästa affisch och skivomslag - men det är lite hemligt än så länge...
Till top