Krogkrönika, januari

Gott nytt år för den lokala ölen

Intresset för lokalbryggt hantverksöl ökar för varje år, inte bara här i Östergötland utan i hela världen. Redan idag finns ett antal lokala mikrobryggerier men vi ölälskare vill ha mer, mycket mer.

Överallt i Sverige poppar det ständigt upp nya mikrobryggerier. Det är en rolig trend som gärna får bli mer än en tillfällig modefluga, och mycket talar för att hantverksölen är här för att stanna. En del småbryggerier kommer säkert att försvinna längs vägen men intresset för småskalighet, lokalproducerat och mathantverk är del av en större global rörelse så den lokalbryggda ölen borde gå en ljus framtid till mötes.

Ett stort problem är dock att komma in på restauranger och Systembolag, och lyckas man med det måste man sälja hyfsat för att få vara kvar. Egentligen är det inget konstigt med det, så funkar det i de flesta branscher. Finns det ingen efterfrågan finns det såklart ingen anledning att försöka sälja en vara. Och det är här vi ölälskare måste ta vårt ansvar och stötta våra lokala bryggare.

Om jag har räknat rätt har vi idag dessa lokala bryggerier: Nääs gårdsbryggeri utanför Ydre, Norrköpings bryggeri och Knäppingen spiseri & bryggeri i Norrköping, Centralbryggeriet utanför Linköping och Old Town Brewery i Motala. Utöver dessa har vi Bryggeri Fängelset i Västervik, fantombryggeriet Millingstorp i Ödeshög och förhoppningsvis kan även Åtvidabergs bryggeri komma igång på allvar framöver.

Det finns många skäl till varför det är bra med lokala småbryggerier: de ger jobb, de bidrar till en kulturell identitet, de breddar utbudet, de är miljövänliga på grund av kortare transporter, de ger en hantverkskunskap och inte minst är det väldigt roligt att de finns. Nu gäller det bara att vi konsumenter gör vår del och köper produkterna så att de inte försvinner, utan tvärtom blir ännu fler. För visst vore det roligt med ett mikrobryggeri i varenda håla på östgötaslätten? Med bryggerier i Mjölby, Skärblacka, Söderköping, Finspång, Valdemarsvik, Kisa och andra ställen skulle vi kunna marknadsföra länet som "Ölriket Östergötland". Det skulle garanterat locka fler turister än "Fjärde storstadsregionen" eller "East Sweden".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0