Söndagsintervjun: Kojan film

Med film som passion

Det gäller att hitta balansen mellan välbetalda reklamjobb och egna projekt som man brinner för. Det menar de fyra Norrköpingskillarna bakom produktionsbolaget Kojan Film, som nu är aktuella med sitt mest ambitiösa projekt hittills - en profilerande film om Linköping.

Sakta men säkert håller Norrköping på att etablera sig som en viktig svensk filmstad och det är en utveckling som Kojan Film vill vara delaktig i. Bakom företaget står Kevin Gullberg (producent och manusförfattare), Carl Lohman (regissör och projektledare), Filip Jounot (grafiker och producent) och Simon Öster (regissör, klippare och fotograf). Det hela började när de tre sistnämnda gick på Film- och Musikgymnasiet och skulle göra en film som projektarbete. De startade en ideell förening för att söka bidrag till filmen och det utvecklades sedan till ett företag, där även Kevin blev kollega. Filmen, som hette "Varde ljud", blev lyckad och vann Guldsvanen och kom trea på Novemberfestivalen 2011.
- Att vi vann de priserna blev en sporre för oss. Det gjorde att vi såg att det var möjligt att satsa på filmproduktion, säger Carl.

Kevin berättar att tanken till en början var att försöka leva på enbart spelfilm, men när de startade sitt bolag insåg de att de även måste göra reklamfilm för att få in pengar.
- Båda är film, men kräver två olika typer av mindset. Och det tog flera år för oss att förstå. Det är nog först nu som vi lärt oss det.

I början tog Kojan Film alla jobb de kunde få: utbildningsfilm, musikvideos, reklamfilm och föreläsningsfilm. Det var ett bra sätt att etablera sig och skaffa erfarenhet, men nu har bolaget nått upp till en sådan nivå att de kan bli mer selektiva i sina uppdrag. Ett jobb de är riktigt nöjda med är det senaste: en reklamfilm för Linköpings kommun. Det är Kojan Films största jobb hittills och innehåller både snygga drönarflygningar och 110 snabba klipp från olika platser i staden. Istället för att göra en traditionell och småtråkig kommunfilm fokuserade killarna på människor och känsla. Att de själva är från Norrköping tror de kan ha varit en fördel som gett andra infallsvinklar och synsätt på staden.
- Vi ville att Linköpingsborna skulle få ett nytt perspektiv och känna stolthet över sin stad. All kredd till Linköpings kommun som vågade lita på oss och lät oss göra precis det vi ville. Det blev en film vi verkligen kan stå för, med total kreativ frihet, samtidigt som kunden blev nöjd, säger Kevin.

Och kreativiteten fortsätter att flöda. Förutom reklamfilmer har Kojan Film sex olika filmprojekt igång för tillfället, med olika grader av samarbete mellan de fyra.
- En av våra största styrkor är att vi är fyra personer som är väldigt passionerade och ambitiösa, men vi är inte beroende av varandra utan gör även saker på egen hand, säger Carl.
- Det har gjort att vi utvecklats jättemycket. Vi har blivit bredare och har fått bättre kvalitet på det vi gör, säger Kevin och berättar om hur planen ser ut framöver:
- Vi måste hela tiden tänka nytt och framåt. Det är det enda sättet jag tror man kan fortsätta att utvecklas. Det behövs en kombination av driv, lite naivitet och att tro på sig själv samtidigt som man stannar upp ibland och ifrågasätter sina val, säger Kevin.
- Och att aldrig bli helt nöjd, lägger Carl till.

Kolla in Kojan Films produktion på kojan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0