Söndagsintervjun: Gus Ring

kultur / Permalink / 0
Gus Ring lever sin dröm

Sin musik kallar han drömpop. Passande namn eftersom Linköpingskillen Gus Ring har en drömtillvaro där han faktiskt kan leva på musiken.

Efter att ha spelat i olika band valde Gus för några år sedan att satsa på en solokarriär. Han byggde en studio i sin garderob och spelade in debutskivan "Boredomtapes". Sen var det bara att börja jaga spelningar.
- Jag ville bara ut och spela. Det blev open mics och allt möjligt, jag fick oftast betala för att åka och spela. Jag mejlade runt till olika spelställen och fick kontakt med olika DIY-bokningsgrupper, säger Gus och berättar att han efter ett tag kom i kontakt med ett bokningsbolag. Det ledde till en treveckorsturné i länder som Belgien, Holland, Danmark, Tyskland och Schweiz.
- Turnén gick svinbra, jag fick till och med bra gage. Det var första gången jag började gå plus på att spela och jag tänkte: det här går nog kanske ändå.

I februari i år blev det en ny turné i Sverige, Danmark och Tyskland. Spelställena varierade mellan klubbar, hotell, caféer och kulturhus. I april gav han ut sin andra skiva "Hypnoseas" och strax efter det flyttade han till Halle i Tyskland för att försöka leva på musiken.
- Första tanken var att stanna ett år, men nu känns det som att det är rätt ställe. Det ligger mitt i Europa och det är nära till många länder. Jag vill spela så mycket som möjligt och just nu är jag glad att det funkar så att jag kan betala hyran och köpa mat. Det är att spela ute som man utvecklas av. Jag vill skapa en kommunikation med publiken. Det tycker jag är en bra sak med Tyskland, där har publiken bra uppmärksamhet när man spelar.

Även "Hypnoseas" är inspelad i en garderob, och mixad själv. Gus beskriver den som ett slags konceptskiva med vatten som tema.
- Jag experimenterade mer den här gången med stämmor och fler instrument som piano och klockspel. Jag brukar säga att jag spelar drömpop för jag vill skapa en drömlik feeling, eller så kan man kalla det psykedelisk melankolisk akustisk musik.

Under juli turnerade han i Sverige och avslutade på hemmaplan i Linköping. Till hösten hoppas han kunna fixa lite gig i Tyskland och förhoppningsvis även i Tjeckien och Polen. Sedan börjar det bli dags att fila på en ny skiva.
- Jag har åtta, nio låtar klara och ett koncept klart. Och två låtar på svenska faktiskt. Jag har mycket tankar kring vad jag vill göra, jag har planer på att spela in i studio denna gång och våga ha en producent. Det är viktigt att det är en person som förstår musiken, och jag har en person i åtanke.
- Just nu är jag bara glad att jag kan göra vad jag vill. Jag tror man måste göra låtar som är spännande för sig själv. En sak jag har gjort nu är att strunta i setlist när jag spelar live, det är ett spänningsmoment jag behöver. Man går upp och vet inte vad som ska hända, varje spelning blir olika.
Till top