Söndagsintervjun: Hanna "Hannalicious" Friberg

kultur / Permalink / 0
Med sina nästan 160 000 följare på Instagram är Hanna "Hannalicious" Friberg en av våra stora svenska influencers. Förra året lanserade hon en egen klädkollektion på NA-KD och nu har hon designat mobilskal åt iDeal of Sweden. Dessutom är hon aktuell med en ny podcast, så Söderköpingstjejen har verkligen fullt upp.

Sedan ett och ett halvt år tillbaka bor Hanna Friberg i Stockholm, men hon föddes faktiskt i Hälsingland där hon bodde sina tre första levnadsår innan familjen flyttade till Söderköping. Efter studenten blev det en sväng till Australien och sedan en sejour till Västerås innan hon slutligen hamnade i huvudstaden.
Hanna började blogga när hon var 14 år och sedan dess har det rullat på. Idag hittar man henne på hannalicious.se och på Instagramkontot Hannalicious där hon lägger upp bilder från sina resor och sitt liv. Hon har dessutom haft två poddar: Måndagspepp åren 2015-2016 och Onsdagsbubbel 2016-2017.
- Nu ska jag starta en tredje podd. Namnet är inte hundra procent klart än men jag kommer köra ihop med min bästa kompis Danijela Pavlica. Vi träffades på Summerburst för fyra år sedan. Det är en rolig historia som vi kommer prata om i podden. Vi bokade en resa till Paris utan att egentligen känna varandra, och det var där vi klickade.
- Annars kommer podden handla om relationer och vardagsreflektioner. Jag och Danijela har fyra års vänskap bakom oss så det kommer att bli ofiltrerat och opolerat om våra liv. Det vi visar upp på Instagram är ganska filtrerat och bara en liten del av våra liv, i podden lär man känna oss mer på djupet - "livet bakom kamerorna". Det blir peptalk, tips och berättelser om vad vi upplevt tillsammans.

Utöver att synas på sociala medier har Hanna även en del andra projekt på gång. För ett år sedan gjorde hon sin första klädkollektion för NA-KD som senare följdes av ytterligare tre. Den senaste kom i mars och var en baddräktskollektion, och i slutet av sommaren kommer ytterligare två kollektioner att lanseras.
- Det har varit jättefin respons. Jag ville göra en kollektion som skulle passa en kurvigare kroppstyp, berättar Hanna som även är aktuell med fyra mobilskal som hon släppt tillsammans med iDeal of Sweden.
- Jag är den första svenska influencern som gjort en design till dom. Jag ville göra skal som kändes som mig, sånt som jag själv hade velat ha med stenar och guld. En ganska simpel design men med en extra touch. Jag är jättenöjd med alla fyra, men det rosa och det beiga är de som sålt mest.

Varifrån kommer ditt intresse för mode och design?
- Inte från mamma och pappa i alla fall, ha ha. Jag har alltid gillat kläder och mode, och tyckt om att göra mig fin. När jag var yngre testade jag många olika stilar och har alltid velat stå framför kameran.

Hur skulle du beskriva din egen stil?
- Jag ser mig själv som väldigt basic och har inte särskilt utmärkande kläder, men alla mina vänner tycker att jag är färgstark och vågar testa nytt. Jag jobbar mycket med färger och olika lager. Man ska klä sig efter sin kroppsform och har man till exempel tajta byxor så kanske man ska ha en mer utsvängd tröja och tvärtom.

Varför tror du att ditt Instagramkonto blivit så stort?
- Jag tror det är extremt viktigt att folk får en känsla när de ser bilderna. Och jag tror många kan känna igen sig i mig. Jag kommer från en liten stad, har hållit på länge och byggt upp allting själv. Jag försöker vara personlig och nära mina följare, och till exempel svara på frågor som dyker upp i kommentarerna. Jag ser dem snarare som mina kompisar än mina följare. Jag är väldigt enkel som person, jag försöker sprida positiva vibes så att folk blir glada och får en bra energi.

Hur skulle du beskriva dina följare?
- Mestadels tjejer mellan 18 och 24 som gillar att resa och göra saker. Såna som gillar kläder och inte vill leva i ett ekorrhjul utan vill ta vara på livet och ha det lite lyxigt i vardagen. Det behöver inte vara något jättelyxigt utan kan handla om att gå ut och äta med tjejkompisarna mitt i veckan.

Vad är det bästa med jobbet?
- All fin respons jag får från mina följare. När jag läser kommentarer om att jag har förändrat någons liv och kanske fått dem att resa iväg någonstans - det är det bästa.

Har du något mer spännande på gång framöver?
- Jag har alltid många bollar i luften, man vet aldrig vilka dörrar som kan öppnas. Det är just det som är kul.

Vad ska du göra i sommar?
- Jag kommer åka till Toscana, Båstad, Palma och Ibiza. Och sen även hem till Söderköping och Norrköping en del.
Till top