Söndagsintervjun: Elin Namnieks

kultur / Permalink / 0

 

Elin Namnieks

 

Hon flyttade till Linköping så sent som i augusti och började direkt göra avtryck på den lokala musikscenen. Men Elin Namnieks har större planer än så. En internationell karriär hägrar och hon har redan kommit en bit på vägen.

 

Rötterna finns i Lettland, hon spelade in sin första EP i Los Angeles och nu i oktober var hon iväg på en låtskrivarhelg i Tyskland. Elin Namnieks har världen som sitt arbetsfält och kanske var det därför hon stod och sjöng på en landningsbana i videon "Got no time". Fast till vardags hittar vi henne på ett frilanskontor i centrala Linköping där hon jobbar med sin karriär.

Elin berättar att hon är uppvuxen i en musikintresserad familj och lärde sig spela piano tillsammans med sin pappa. När hon var 14 började hon uppträda med egna låtar och när hon var 16 började hon på ett musikestetisk program på ett gymnasium i Oskarshamn.

- De tre åren var fantastiska. Jag hade bra lärare och utvecklades väldigt mycket. Så det var egentligen solklart redan efter gymnasiet att det var musiken som gällde. Det har varit prio ett sedan dess, berättar Elin.

 

Idag lever Elin på musiken och gör cirka 80 spelningar per år, Dessutom leder hon körer och låtskrivarkurser, gör konferensjobb och liknande. I år har hon släppt tre singlar, skrivna ihop med Linköpingsmusikern Anton Nessvi. Två av dem fått stort genomslag, hamnat på Spotifylistor och nått viss framgång i exempelvis Tyskland.

- Nu har jag även börjat jobba ihop med en kille som heter Fabian Fridh som flyttat hit från Skåne. Det är perfekt, nu har jag två killar att jobba med, säger Elin och fortsätter:

- I studion går det till så att jag oftast har en idé eller en titel eller en textrad som vi börjar med. Jag gillar att skriva verser, så ibland kommer jag med en vers till Anton och säger: hjälp mig med en refräng. Och nu när jag skriver med Fabian så har han en bunt låtidéer som jag får välja mellan. Det kan vara en liten snutt eller en gitarrslinga, sen försöker jag hitta lite ackord och melodier. Jag har märkt att det är bra att bygga en story, det kan gälla både texterna och instrumentmässigt. Jag kommer ofta på bra grejer när jag sitter i bilen och åker mellan olika ställen.

 

Under sommaren har hon bland annat spelat i Trädgårdsföreningen i Linköping, Varmbadhuset i Vimmerby, Oskarshamnsfesten, Västerås konserthus och Live at Heart i Örebro. Lagom till denna tidnings utgivning, den 20/10, spelar hon på Palatset i Linköping och hon har även inplanerat sex julshower på Tuna bygdegård framåt jul. Hon har valts ut som en Pro talent av Ines talent, som är ett europeiskt nätverk som ger förtur att spela på olika showcasefestivaler.

- Just nu är det mycket planering och spännande möten på gång, och väldigt mycket låtskriveri. Tanken är att släppa en ny singel i början av nästa år. Jag jobbar inte bara inom Sverige utan har ett bra nätverk i Lettland, och har även grejer på gång i Tyskland och England. Jag vill inte begränsa mig, jag tror på att vara öppen för alla möjligheter.

 

Hur låter de nya låtarna som du jobbar med?

- De kommer att gå i samma stil - pop med attityd. Jag vill att musiken ska funka i en aktiv vardag: när man tränar, sitter i bilen eller är ute på fest.

- Man vill ju hålla sig up to date, men samtidigt behålla mitt ID. Låtskrivarmässigt tror jag musiken kommer att behålla sin form, men produktionsmässigt kommer den nog utvecklas. Men hur producerad en låt än är ska man kunna spela den avskalad på bara piano eller gitarr.
Till top