Söndagsintervjun: Agnes Matsdotter

kultur / Permalink / 0
Med singlar som "Bråkar mig hel", "Kalatea" och "Jag vet inte ditt efternamn" har Agnes Matsdotter på kort tid gjort sig ett namn på den lokala popscenen. Nu är hon aktuell med nya låten "Aldrig knarkat" och en sommar fylld av livespelningar.

Efter att ha gått Södra Latins musikgymnasium lämnade Agnes Matsdotter huvudstaden och flyttade till Linköping för tre år sedan. Studion och producenten finns dock i Norrköping och genom jobbet på Östgötateatern har hon koppling till båda städerna. Och 22-åringen berättar att hon blev positivt överraskad när hon flyttade till östgötaslätten.
- Jag blev väldigt överraskad av kulturlivet här. Det känns levande och det arrangeras många bra grejer. Och så slogs jag av öppenheten, säger Agnes.

Den kreativa miljön gjorde att även hennes eget musikskapande började ta fart. Det första skivsläppet var en EP med tre småjazziga låtar, men efter det har hon släppt fyra singlar i en mer poppig stil och hittat sin grej.
- Jag träffade min nuvarande producent Viktor Löfgren i januari förra året. Han hade det soundet som jag vill ha. Vi började jobba tillsammans för cirka ett år sedan och nu gör jag den musik som jag känner mig hemma i. Han gjorde så det lät så som jag själv inte visste att jag ville att det skulle låta.
- Det första vi släppte var "Kalatea", där han samplade bubbelplast och slog på någon barstol. Vi ville släppa den först eftersom den var så glad. Men den låt vi egentligen började jobba med var "Bråka mig hel". Jag hade jobbat med den länge redan innan jag träffade Viktor, och tillsammans med honom hittade den sitt slutgiltiga sound. Processen var väldigt självterapeutisk och när låten nådde sin slutgiltiga form var jag hel igen. Den är min alldeles egna fight song.

Den senaste singeln var "Jag vet inte ditt efternamn" som släpptes i maj. Inom kort följs den upp av nästa singel som heter "Aldrig knarkat".
- Den är nice. Upptempo och jäkligt taggande. Den har som en krok som bara rycker med en i musiken. Och göttigt blås!

Under juni kommer Agnes även att spela in en musikvideo till låten "Bråkar mig hel" som kommer i sommar, och sedan kommer hon att fortsätta släppa ny musik under hösten. Hennes stil kan beskrivas som radiopop inspirerad av förebilderna Linnea Henriksson, Veronica Maggio och Oskar Linnros.
- Det görs så jäkla mycket bra pop just nu. Jag tror det beror på att det har blivit så lätt att producera hemma, och det är ju svinbra. Det blir lättare för fler personer att berätta sin historia och det ger fler perspektiv.

Ser man Agnes på en scen verkar hon trivas och har mycket energi, men hon har faktiskt bara gjort tre spelningar som egen artist. Debuten var på Where´s the music i februari. Därefter spelade hon på Location East i maj samt en akustisk spelning på Babettes med gitarr, kontrabas och lite slagverk.
- Jag skulle vilja fortsätta spela akustiskt då och då. Det blir mer intimt och mer fokus på orden man sjunger och på det man förmedlar.

Lördagen efter denna intervju spelade hon på en studentfest, och i sommar har hon en hel del gig på gång, bland annat några gångar innan Flimmers utebiovisningar, JVP Sommarlounge i Linköping 30/6 och den 10/7 på "Sommar i Refvens grund"
- Det är så jäkla roligt att spela live, så det vill jag göra så mycket som möjligt. Jag känner mig ganska hemma på scenen, jag har en bakgrund inom teater och jag tror det gör mig bättre som artist. Jag tänker på hela scenkonstupplevelsen, inte bara musiken. Sen har det väldigt mycket att göra med mitt band, jag känner mig så trygg med dem.
- För mig är hela upplevelsen viktig. Jag vill att man ska kunna gå på alla mina spelningar och ändå få något nytt varje gång. Det ska vara lika kul att titta på mig som jag har uppe på scenen, säger Agnes.
Till top