Söndagsintervjun: Amina Myrén

kultur / Permalink / 0

Amina Myrén gör sin grej

 

Elektronisk pop på svenska, det är Norrköpingstjejen Amina Myréns grej. I somras kom senaste singeln "Desperat" och nu jobbar hon på att släppa nytt material inom kort.

 

Intresset för musik visade sig redan i treårsåldern och sedan dess har Amina Myrén sjungit konstant. Hon gick musikklass i Norrköping och började göra egna låtar ihop med olika människor. För ungefär ett år sedan hittade hon sin nuvarande konstellation, bestående av Fredrik Bjuvander med bakgrund i Spånka NKPG och Johan Schön som producerat Maj Monet, och det har varit ett samarbete som hon trivs med. Inte minst för att de jobbar på ett närmare och mer integrerat sätt än vad hon gjort tidigare.

- Det är ganska nytt för mig att vi sitter från start till mål och gör allt ihop, både text och musik, säger Amina.

 

Själv har hon alltid hållit på med pop medan Johan gillar 80-talsfunk och Fredrik har sysslat med house. När de slår sina påsar ihop blir det elektronisk pop med svenska texter som funkar bra både på radio och dansgolv. Ett bra möte av genrer och idéer, menar Amina, som tycker att man kan höra inslag av alla tre personerna i hennes musik. Den senaste låten heter "Desperat" och släpptes i somras.

- Det känns som att den tagits emot bra. Det började med att vi skulle göra en låt om mellanchefer, men i slutändan handlar den om desperation. Alla förväntningar och press som finns på en, man borde bara släppa loss och vara sig själv.

 

En tidigare låt, som också ligger ute på Spotify, heter "Gör min grej" och den handlar om ungefär samma sak, visar det sig.

- Man ska inte bry sig så mycket utan bara vara sig själv. Det verkar vara ett gemensamt tema i mina låtar, säger Amina och berättar att man kan hitta spår av detta även i hennes nästa låt som heter "Papegojtunga".

- Om det går som jag vill så kommer den om en månad. Det är en lite soulig låt, det är kul. Den handlar om när man vaknar upp efter en utekväll och har partat så mycket att man har en sträv tunga.

- Vi har så många låtar som vi har börjat spela in som bara ska färdigställas. Så jag måste åka ner till Norrköping och sätta mig i studion, säger Amina som några veckor innan denna intervju har flyttat till Stockholm.

- Förhoppningen är att det kan gynna min musik ganska mycket. Det är perfekt att bo där om man vill kunna nätverka. Nu ska vi försöka hitta speltillfällen i Stockholm, jag tänker att vi börjar på småbarer och sedan kan man ta det därifrån. Men det är inte så att jag glömt Östergötland, jag har min huvudpublik i Norrköping och Linköping, det är där jag har spelat mest live.

 

Var är din musikkarriär om ett år?

- Jag vill såklart att min musik har spridits, men mitt mål har aldrig varit att leva på musiken utan jag gör det för att jag gillar att sjunga och göra musik. Jag älskar att stå på scenen och ha kul.

Till top