Söndagsintervjun: Skånska Arne

kultur / Permalink / 0

Närodlad lyrik från slätten

 

I sina böcker "Dikter till dig" och "På väg" har Per-Arne Olsson utforskat poesins brinnande kraft, och bjudit in lokala förmågor att illustrera hans dikter. Nu får lyriken vila ett tag och istället funderar han på att göra Pixi-böcker för vuxna.

 

Vissa känner honom som Skånska Arne. Kanske ett naturligt alter ego om man heter Per-Arne, kommer från Skåne, håller på med musik och bor i Skånska Lasses hemstad Mjölby. Som poet använder sig dock Per-Arne Olsson av sitt eget namn.

Per-Arne skrev en del dikter i ungdomen och tog upp intresset igen på senare år efter att ha gått en skrivarkurs. Han fick en del publicerat i Corren och kom på att han kunde samla sina verk i en bok. Det resulterade i den första diktboken "Dikter till dig" som gavs ut på det lokala förlaget Aliberta 2017, och Per-Arne använde sig av lokala kulturpersonligheter för att illustrera dikterna.

- Jag gjorde ett upprop på Facebook: vill ni vara med och illustrera en diktsamling? Jajamän, sa de. Sen fick de välja dikt, så det är nästan lika mycket en konstbok som det är poesi.

 

Finns det något gemensamt drag i dikterna?

- Det handlar om olycklig kärlek. Det är alltid ett tacksamt tema.

 

Har du någon stilistisk förebild?

- Jag är rätt dålig på att läsa poesi, faktiskt. Det är lite sorgligt, ha ha. Jag hänger ofta på antikvariatet i Mjölby, men läser inte så mycket böcker, men jag hör gärna på böcker.

 

2018 kom uppföljaren "På väg" som är lite bredare i sitt anslag, även om det krossade hjärtat hela tiden gör sig påmint i orden. Även bok nummer två har rikligt med illustrationer.

- En del personer återkom, fast det har också tillkommit många. Många av dem är med i Skänninge kulturförening.

 

Hur har responsen på böckerna varit?

- Igenkänning. Läsarna gillar det där nästan pubertala, tänk Gyllene Tider-texter. Den känslan är samma hela livet, och jag ville inte krångla till det utan ville att det skulle kännas ganska direkt.

 

Skriver du några nya dikter?

- Inte så mycket nu. Det har blivit mycket musik den senaste tiden, men man vet aldrig när inspirationen kommer. Jag har börjat leka med tanken på en barnbok, eller egentligen i stil med Pixi - fast för vuxna. Alltså skriva på det sättet, fast för vuxna. "Yngve är ledsen. Yngve går bolaget. Yngve dricker upp hela flaskan. Yngve bakfull...". Det är en tanke jag har. Jag skulle gärna vilja ha någon som illustrerar det. Jag målar själv men det är kul att samarbeta med någon annan och det är roligare om någon annan tolkar texten på sitt sätt.

 

Vilken är din egen favoritdikt?

- "Om du undrar", den första dikten i den första boken. Det var den som satte igång det. Jag fick ett flow efter det.

 

Om du undrar

Jag undviker dig inte för att jag inte tycker om dig.

Jag undviker dig för att jag känner för mycket,

och jag kan krama nästan alla utom dig.

Det är inte för att jag inte vill krama dig,

utan för jag är rädd att jag aldrig någonsin

ska kunna släppa dig igen.

Till top