Söndagsintervjun: Tinna

kultur / Permalink / 0
TINNA har småstadstristessen i blodet. Hon skapar små rum i sin musik. Det är fräsch elektronisk pop med texter som speglar både verkliga och overkliga händelser. Nu finns debutsingeln "+++" ute, en låt för de som hoppas på något mer.

 

TINNA tar inspiration från det bitterljuva. Hon är brinnande rastlös men sval som en isländsk bris. Med ett vemod som Junior Brielles och en renhet som Tove Styrkes har hon byggt en egen värld i sovrumspopen där allt är tillåtet.

Några kanske upptäckte henne i P3 Osignat för några år sedan, andra kanske såg henne när hon uppträdde på Sommar i Refven Grund på hemmaplan i Norrköping förra sommaren. Och har man ännu inte upptäckt hennes melankoliska musik så kan man göra det nu, via den nya singeln "+++". Låten kan beskrivas som elektronisk pop med försiktig sång på svenska

TINNAs fullständiga namn är Tinna Petursdottir och hon har haft Göteborg som hemvist på senare år, men det var i Norrköping det hela började.

- Jag har sysslat med musik så länge jag kan minnas och intresset förstärktes så snart farsan hade installerat en karaokeanläggning i gästrummet. Som barn spenderades tusenlappar på instrument- och sånglektioner innan jag landade på Rytmus i Norrköping. Där började jag skriva egen musik.

- Efter studenten läste jag diverse bransch- och musikproduktionsutbildningar. Jag producerade några demos och gigade på olika håll i landet tillsammans med mitt band som består av ett gäng musiker som fortfarande bor kvar i stan. Jag jobbar nu med Michelle Amkoff som har producerat debutsingeln.

 

Du kallar din musik för "sovrumspop", vad menas med det?

- Uttrycket har fått många betydelser över åren och är fritt att tolka. För mig innebär det dock i sin enkelhet att jag är en independent och self-made artist. Jag har eget skivbolag och gör så mycket jag kan på egen hand. Sången är inspelad i mitt sovrum, till exempel.

 

Hur kom "+++" till? När skrevs den och vad handlar den om?

- Låten skrevs för två år sedan, jag gjorde en demoprodd med en pianoloop och beats som jag konstruerade texten till. Jag minns att den gick väldigt snabbt att skriva. ”+++” handlar om att nöja sig med "the next best thing", utan att egentligen tappa hoppet på att det finns något annat där ute.

 

”+++" är din debutsingel. Kommer det fler låtar framöver?

- Det kommer definitivt komma mer musik inom en snar framtid, jag kan dock inte avslöja när. De som gillar ”+++” kommer älska det som kommer härnäst.

 

Hur har du landat i det sound du har idag? Har du några musikaliska förebilder?

- Jag försöker berätta verkliga historier utan att bli för personlig. Jag vill säga det så ärligt det går utan att förlora det vackra och relaterbara. Jag gillar att experimentera med olika typer av ljud och ville bibehålla en skörhet i soundet. Jag lyssnar på väldigt mycket ny musik och fastnar ofta för lätta/krispiga sound och intressanta produktioner.

 

Hur vill du utvecklas som artist framöver?

- Först och främst vill jag släppa mer musik. Sedan vill jag göra fler spännande samarbeten och utvecklas mer som liveartist. Det viktigaste för mig är att jag får göra det här på mitt sätt, testa mig fram och ha fria tyglar.

Till top