New York Times reslista för 2020

Resa / Permalink / 0
Det har åter blivit dags att gå igenom New York Times årliga reslista, som ni hittar HÄR.
I år tycker jag de var smalare än vanligt, men de har ju onekligen koll, och i år var listan extra inriktad på hållbarhet. Testa gärna er själva. Reglerna är dessa: har man nyligen varit där eller allvarligt planerar att resa dit inom typ tre år får man en poäng. Här är några av de 52 resmålen på listan med kommentarer:
1. Washington D.C
Japp, var där för drygt 2 år sedan. Klockren start. 1 poäng.
2. Brittiska jungfruöarna
Men sen sprack det...0 poäng.
3. Rurrenabaque, Bolivia
Bolivia är med på min nästa Sydamerikaresa, men när den blir av vet jag inte, så 0 poäng.
4. Grönland
Ska till Danmark i sommar..räknas det? 0 poäng
5. Kimberleyregionen, Australien
Nix. 0 poäng
6. Paso Robles, Kalifornien, USA
Alltså...vi drog ju till Napa och Sonoma för att leva "Sideways"-liv, men det var ju faktiskt i Paso Robles som filmen utspelade sig. Kommer dock hamna här på min troligtvis nästa USA-resa så en 1/2 poäng.
7. Sicilien, Italien
Nej. 0 poäng
8. Salzburg, Österrike
Har varit inriktad på Salzburg de senaste åren, och kommer ta tåget dit. 1 poäng
9. Tokyo
Tokyo står, och har länge stått med på min lista, men måste ändå ge mig 0 poäng.
 
12. Lesotho
Blåste förbi med bilen, men skippade det i sista stund. 0 poäng
13. Colorado Springs
Kommer komma dit, men förmodligen in på fem år så 0 poäng
14, Krakow, Polen
Ska till Polen, men inte Krakow. 0 poäng
16. Västra Sverige
Jaaaa! 1 poäng
20. Chow Kit, Kuala Lumpur, Malaysia
1/2 poäng tycker jag att jag kan vara värd på denna.
21. Jevnaker, Norge
Nä, blir 0 poäng här
22. Bahamas
Jag mellanlandade och gick ut ur flygterminalen. Kan vara värt 1/2 poäng i alla fall.
24. Christchuch, Nya Zeeland
1 poäng
27. Austin, Texas, USA
Är snäll och ger mig en 1/2 poäng här.
28. Sabah, Malaysia
Börjar bli ett tag sen nu, men 1/2 poäng.
29. Churchill, Manitoba, Kanada
Läste på om Churchill alldeles nyligen, men 0 poäng.
 
31. Paris, Frankrike
Skrev till Martin dagen innan nyårsafton att jag och Bella vill åka dit med honom och Vickan, men blir nog ändå 0 poäng
32. Lake District, England
Ska till Liverpool, bara några mil bort. Men 0 poäng
36. Lima, Peru
Peru står nästan högst på min vinterresa-lista. 1 poäng
38. Köpenhamn, Danmark
Min 40-årspresent till Bella, som ska bli av i sommar. 1 poäng
44. Atlantskogarna, Brasilien
Måste ge mig 1/2 poäng här.
49. Addis Abeba, Etiopien
Hade Etiopen på min vill-åka-till-lista till alldeles nyligen. Men 0 poäng
 
Till top