Musikkrönika

kultur / Permalink / 0

När ska vi sluta fokusera på antal streams?

 

Förr kunde man lätt mäta en artists popularitet i antalet sålda album. Det gäller inte längre eftersom det knappt säljs några skivor numera. Nuförtiden är antalet strömningar den nya valutan, men det är ett bedrägligt mått på hur stor en artist egentligen är.

 

Som artistbokare till ett konsertställe är det lätt att bli bränd när man struntar i magkänslan och istället lyssnar för mycket på bokningsbolag som försöker övertyga en om hur populära deras artister är. Ofta hänvisar de till att bandet eller artisten har jättemånga spelningar på strömningstjänster. Wow, 20 miljoner streams, det låter jättemycket, det måste vi boka, kan man lätt tänka.

Men 20 miljoner streams betyder inte 20 miljoner fans. Det går inte att jämställa med 20 miljoner sålda album. 20 miljoner streams betyder att samtliga artistens låtar totalt har startats 20 miljoner gånger på, vanligtvis, Spotify.

Men vadå, 20 miljoner är väl ändå väldigt många spelningar? Nja, det beror på. Om ett band har släppt fem album med 12 låtar på varje blir det totalt 60 spår. Plötsligt är vi nere på 333 000 spelningar per låt. Fortfarande en hel del. Men har ett band släppt fem album har de säkert hållit på i tio år, och då är vi nere på 33 000 spelningar per låt och år.

Om varje person lyssnar på låtarna 3,3 gånger per år så betyder det att bandet har 10 000 lyssnare, potentiellt utspridda över hela världen. Säg att en tredjedel av dessa orkar masa sig iväg på bandets konserter, fördelat på en Sverigeturné med 20 stopp, och plötsligt blir inte siffrorna lika imponerande som de inledningsvis framställdes som.

Detta var bara ett hypotetiskt räkneexempel som visar att man inte ska stirra sig blind på till synes höga streamingsiffror, för de kanske inte är så höga när man börjar granska dem. Ett vanligt lokalband kan hyfsat lätt komma upp i 10 000 streams på en låt, kanske till och med 50 000 streams. Jag har själv låtar på Spotify där den mest spelade i skrivande stund har 92 000 streams, utan att jag gjort någon marknadsföring eller på något sätt är känd i musikvärlden.

Och på tal om de där 333 000 streams per låt jag nämnde tidigare: får du en av dina låtar att spelas på Sportradion i P4 - EN GÅNG - så motsvarar det ungefär de siffrorna. Lyssnarna har visserligen inte själva valt att aktivt lyssna på just din låt, men den hörs av lika många människor som hundratusentals strömningar på Spotify gör.

Samma sak med följare. Det är ett mått som inte heller nödvändigtvis säger särskilt mycket om en artists popularitet. Det kostar inget och innebär ingen ansträngning att följa någon..Att följa någon betyder inte självklart att man är ett fan eller ens gillar personen, och än mindre att man är villig att betala för att se artisten live. Skulle det kosta 100 kronor att följa någon på Instagram skulle vi få en mycket rättvisare uppfattning om hur många riktiga fans en artist har.

Till top