Krogkrönika

Tobi talar / Permalink / 15
Linköpings läckra luncher  

I Linköping tar vi goda luncher för givna. Men det räcker med att åka till grannstaden för att inse att vi är lyckligt lottade här. 

Ju mer jag reser runt desto mer har jag lärt mig att uppskatta Linköpings lunchutbud. Man kanske inte tänker på det så ofta men kvalitén på luncherna här är faktiskt riktigt bra.

 

Varje stad har sina standardlunch-ställen där maten känns som att den tillverkats på löpande band utan särskilt mycket kärlek, men i Linköping känns det som att klassen generellt ligger rätt högt. Närmast till hand ligger jämförelsen med grannstaden Norrköping, som tyvärr måste sägas ha ganska dålig nivå på sina luncher. Åtminstone de i stadens centrala delar.

 

Letar man längs gallerierna på Drottninggatan är utbudet riktigt skralt. Falafel, hamburgare, kebab och annan snabbmat finns i överflöd, men vill man ha en anständig dagens blir det genast svårare. Här, Linköpingskrögare, finns det pengar att tjäna - fältet ligger öppet. Bara ett litet tips i all välmening.

 

Ett ställe som Paus i Dominogallerian nämns av många Norrköpingsbor som stadens kanske bästa lunchrestaurang. Och inget fel med det, jag har ätit både lax och pyttipanna där som varit helt okej, men i Linköping finns det tio ställen som har samma klass på maten.

 

En annan restaurang med gott kulinariskt renommé är Spiran. Också här är luncherna av god standard, men när priset ligger på 79 kr kräver åtminstone jag mer än så. För samma pris i Linköping får du högklassiga luncher av prisbelönta kockar på Hagdahls Kök.

 

Jag äter ofta lunch på Hamlet i Linköping. Där serveras stabila luncher utan överdrivna krusiduller. I Linköping ses det som ett ställe i mängden, i Norrköping skulle Hamlet tillhöra toppskiktet.

 

Varför är det så svårt att hitta centrala lunchrestauranger som Santinis, BarBQ och Tropikhuset i Norrköping? Varför är Linköpings luncher så mycket bättre? Förmodligen hänger det ihop med en lokal mattradition och att hårdare konkurrens har vässat kockarna här. Hur som helst ska vi uppskatta Linköpings restaurangutbud och njuta lite extra nästa gång vi lunchar.

#1 - - Snökalven:

Håller helt med. Hamlet känns nästan underskattad till och med.

#2 - - Markus Stöld:

Eftersom jag anser mig vara expert inom detta område då jag inte haft en enda matlåda med mig till jobbet under de 10 år jag varit arbetsför, tänker jag här lista Linköpings fem absolut bästa lunchställen:
1. Mickes (i källaren under Merca)
2. Kockduon (på övervåningen i lastbilsgaragen Tornby)
3. Drottningbaren (Djurgårdsgatan/Queen Street)
4. Linkopia
5. Cloetta Center
Bubblare: Hamlet, Ghingis Kahn, Rejmes, Birgittaskolan

#3 - - Markus Stöld:

Glömde en bubblare som är nära CC. Viktors (Industrigatan) - men de är lite ojämna.

#4 - - Markus Stöld:

När vi ändå är på G kommer här en lista på de fem mest överskattade lunchställena:
1. Husman (Mjärdevi - Flott, flott och flott. Tror de man kan lura återkommande kunder med grädde och smör varje dag? Det bara jolmar sig i gommen när jag tänker på stället)
2. E-meal (Mjärdevi - Inget är bra med det stället. Allra sämst är maten vilket är ganska väsentligt)
3. Von Dufa (Dyrt med minimala portioner med för mycket smör. Du tröttnar efter en vecka på allt flott)
4. Smak (Ofta gott, men extremt ojämnt med för dyr prislapp)
5. Gula huset (Var kanon för 5-6 år sedan, men har sunkat sig totalt.
Bubblare: US (Storkök som blandar skapliga luncher med rejäla bottennapp). Chili (Ikano - Stackars IKANO-folk som måste käka här varje dag. Sist men inte minst måste man ju sörja Pastavagnen - Golfhuset som varit suverän under åren 1997-2005. Alltid tagit 25:- och haft fem olika sorters pasta varje dag. Nu har de dragit ner till en sort per dag, varav "kebabköttfärssås" är varannan dag och smakar fullständig spya. Dessutom höjdes priset till 35:-. Inte konstigt att de är på väg att konka.
När jag tänker efter finns det en jäkla massa överskattade lunchhak. Får tänka till och göra en topp 20 och en botten 20. Jag återkommer.

#5 - - Tobi:

Stöld: Du vet väl att din topp 5-lista är identisk med Smiling Gaymans?

#6 - - Tobi:

Mer:
1.Cloetta Center är ju riktigt överskattat. Vilket skit!
2.Min krönika handlade främst om de centrala lunchställena, men du verkar helt ha snöat in på svettiga lunchhak i ytterområdena. Jag kräver ny lista med bara centrala plejs.
3. Var är Belvederen som du lurade med mig till en gång? (Visserligen inget renodlat lunch-hak, men borde ändå nämnas pga utsikten).

#7 - - Tobi:

Med Centrala delarna menar jag typ Konserthuset-Wokhörnan-L´Orient- Drottningbaren-Konserthuset

#8 - - Mart:

Dagens är överskattat när man har en Johan som lagar mat till en...

#9 - - Tobi:

GÅRDAGENS ska det vara...halva priset...

#10 - - Gobo:

Funderar på att öppna upp en lunchrestaurang hemma hos mig! Någon som skulle komma dit?

#11 - - Tobi:

Om du har schysst After Work!!!

#12 - - Tobi:

Denne Markus Stöld...suck, vad säger man? Nyss fick jag ett SMS där han hävdade att det inte är tisdagar utan MÅNDAGAR som är den stora Raggmunksdagen i veckan.
Återigen är han ute och cyklar.
En enkel titt på linkopinglunch.se och Correns lunchguide visar att det bara är ETT ställe, nämligen hans dyrkade Drottningbaren (f.ö. Smiling Gaymans favoritställe, vilket kanske säger en del...) som kör Raggmunk på måndagar. Däremot är det många som har på tisdagar, bland andra:
L´Orient
Kockduon
Hamlet
BarBQ
Goliath
Plaza
Café Gyllen
Ghingis

#13 - - Markus Stöld:

*suck*
Skillnaden mellan dig och mig är att jag vet om dessa saker för att jag varit där och ätit i flera år. Jag behöver inte hela tiden läsa mig till information.
För dig, som precis fått ditt första jobb med fast tillvaro här i livet, verkar denna sak med "dagens lunch" ha stigit dig åt huvudet att du plötsligt tror att du är expert för att du snart ätit "dagens lunch" ute i snart ett helt år...

#14 - - Mange Sköld:

Det var faktiskt jag som skickade sms, inte denne andre skumma person du refererar till. Jag har inte antytt att jag är "expert" på några luncher...

#15 - - Lou Ferrigno:

Flytta till norge, här finns ingen dagens, alla äter grandiosa i detta mat U-land till och med på julafton.

Till top