Musikkrönika

kultur / Permalink / 2
(Från Nolltretton)

Fy för lat popjournalistik  

För tio år sedan ville alla 20-nånting i landet jobba med media. Vad de vill idag har jag ingen aning om, men de jobbar inte inom media i alla fall. Där sitter fortfarande de som var 20-nånting då, och som blivit 30-nånting idag.

Och för varje år som går märker man att de som grupp blir lite tröttare, lite segare.

 

Åtminstone när det gäller bevakningen av populärkultur. Precis som för tio år sen dyker det än idag upp nostalgiska hänvisningar till Beverly Hills, när det är OC som redan nu borde placeras i backspegeln.

Man kallar Le Sports "Tell noone about tonight" för ny musik trots att det var något vi dansade till 2005. Och på samma sätt som pokertrenden uppmärksammades långt efter boomen kommer förmodligen World of Warcraft vara helt ute när tidningarna inser att de borde analysera hur spelet påverkar vår vardag. 

Men allting går lite långsammare nu. Det är först nu i vår som emotrenden med band som Panic! At the disco, My Chemical Romance, The Used och Jimmy Eat World har uppmärksammats trots att det varit de tre senaste årens största ungdomstrend.

Emo? Vad är det, frågar den som bara läst dagstidningar. Det är amerikansk collagerock, att slänga in ett w i ord för att det ser tufft ut, svart hår, "fashioncore" och låtsas att man vill skära sig. Eller kort och gott: depprock parat med American Idol.

 

Samma tecken på lättja är det tjat som rådit under 00-talet om att "allt är tillåtet" inom modet. Men det är det bara att titta i gymnasieskolornas skolkataloger för att se att ungdomar är lika trendkänsliga idag som dom alltid varit.

Alla tjejer har snedlugg. Killar har vindfångat rufs. Converse har blivit mainstream. Palestinasjal är på. Tröjorna har breda tvärränder. Fy den som har små solglasögon eller senapsfärgad skjorta.

 
Lättjan kan också beskrivas såhär: "Kritiker är personer som lever på att recensera sin post", som rockjournalisten och författaren Chuck Klosterman så träffsäkert säger i boken "Killing Yourself To Live: 85 procent av en sann historia". 

När bloggen "The way we wear" i somras frågade popskribenten Andres Lokko vilka tidningar man ska läsa för att lära sig om popmusikens historia för att förstå vad som händer idag, gav han det redan klassiska svaret:

- Då skall du nog läsa litteratur.

 
Den lilla händelsen berättar egentligen allt om popbevakningen i vår samtid. Den säger att det numera är genom bloggar man får reda på sanningen. Den bekräftar trenden av att den bästa popjournalistiken numera hittas inbunden, precis som i fallet Klosterman. Och den avslöjar att det inte är åldern i sig, utan oengagemang och dödssynden lättja, som gör dagens popskribenter så dåliga. För fortfarande är det "gamlingar" som Lokko eller Jan Gradvall som bäst kan förklara sammanhang och rörelser i den popkulturella värld som omger oss. 

Och vad alla 20-nånting gör har jag fortfarande inte listat ut.

 

Tobias Pettersson, musikredaktör

#1 - - Anna:

"Fy den som har små solglasögon.. "
hum jag tror minsann att de va en viss Tobias Pettersson som i nr.4 av Nolltretton skrev om att man ska ha Stora solglasögon.. så det är alltså Nolltretton som ligger bakom att alla kids måste vara så stylish i Linköping :O
hahaa xD

#2 - - Tobi:

Trendsetter is my middlename

Till top