Två skivor

På skiva / Permalink / 2
Från Zero:

Betyg: 7 av 10

 

Henrik Schwartz: DJ-kicks

!K7 Records

Jag har ingen aning om vem Henrik Schwartz är. Jag struntar i det och bryr mig således inte om att kolla upp det heller.

Allt jag vet, och allt som betyder just nu är att denna platta svänger.

Henrik Schwartz tar 23 spår från Dángelo, James Brown, Marvin Gaye, sig själv och några till och mixar ihop det till en 78 minuter lång loungepopfest.

Jag är glad att jag redan bokat biljett till Thailand, för det är så här det låter högst uppe på uterestaurangen Vertigo Bar i Bangkok och på några av de softa strandbarer jag längtat efter i ett år.

Softa house-, soul-, reggae- och pop-toner glider omärkligt in i varandra och jag trivs som fan.

 

Betyg 2 av 10

 

Kristoffer Hedberg: Stjärnor, neonljus och sotiga drömmar

Wilhed Music

Du är tjej och 16 år och har precis börjat gå på fester med alkohol.

Det spelas hårdrock på hög volym och en massa unga killar super sig dyngraka och jämför överarmar och mobiltelefoner.

Men se, där i köket sitter någon och spelar akustisk gitarr. Det är den ”känsliga killen”. Han spelar egna låtar och pratar om ”djupa” saker.

Så annorlunda, så spännande, tänker du och blir småförälskad när han sjunger om Trollhättan till taffligt komp.

 

Sen fyller du 17 och tycker hans krystat poetiska texter, pretentiösa attityd och taskiga melodier är totalt ointressanta och vill ha nåt som svänger istället.

Till top