På skiva: The Sounds (Nolltretton, april)

På skiva / Permalink / 0

The Sounds

”Something to die for”

Warner

 

På The Sounds fjärde album känner man igen en del av gruppens kännetecken, här finns refrängstark tuggummipop som hottats upp med skinnjacka och kajal. Men bandet har även fått en delvis mer elektronisk ljudbild som gör musiken mer klubb- och dansorienterad. Trummaskiner, synthar och konstiga elektroniska ljud blippar och bloppar, och den raka rocken som tidigare utmärkt bandet får maka på sig en smula.

Helsingsborgsbandet har alltid varit förtjust i 80-talets estetik och musik och här slår det genom mer än någonsin. Men retrokänslan känns aldrig nostalgisk utan bara fräck och fräsch. Och jag vet inte vilket jag gillar bäst, rocken eller det elektroniska. Jag tycker de samsas rätt bra sida vid sida. Framförallt har The Sounds bra, gedigna låtar, och då kvittar det nästan hur de framförs. Låtmässigt tycker jag detta är bandets jämnaste och bästa skiva. Bandet kan möjligen få svårare att härja på listorna som man gjorde med ”Living in America” och ”Seven days a week” men jag föredrar bandet som de låter nu.

4/5

Till top