Vårsalong i Norpan

kultur / Permalink / 0
Drog till Norpan igår för att gå en liten konstrunda. Skulle egentligen kollat in en pjäs på Teaterfestivalen samt Tidskriftsdagen på Dynamo  men det hanns inte med.
Började istället med Arbetets Museum där det nu är start för sommarens stora barnutställning "Bland skatter och vrak".
Vägg i vägg ligger Stadsmuseet som precis öppnat sitt nya fotokonstrum. Nu visas "En bra bild känner man" som jag kan rekommendera.
Däremot kan jag INTE rekommendera nya permanenta utställningen "Sälen, grisen och glaspärlorna" på samma våningsplan. Om jag tyckte att utställningen på Passagen häromdan var vidrig så var det inget mot detta skräckkabinett. Fy!
Sen blev det en sväng till Konstmuseet där bland annat utställningen "Vänskapens värde varar" visas till 9 juni.
Den innehöll bland annat en tavla på Bill.
Eftersom det var torsdag passade jag på att gå en gratis visning. Utställningen heter "En oskriven historia" och lyfter fram bortglömda kvinnliga konstnärer från länet. Lite ojämnt, men vissa var riktigt bra.
Gjorde även ett snabbesök i källaren där "Ett levande museum" visas fram till november. Det är ett slags jubileumsutställning eftersom Konstmuseet fyller 100 år i år.
Sen ut till flygplatsen för att se vad de har för nyheter i år. Mest charter som vanligt, men även bra priser på Asien och nyheten Chicago, så det kan ju vara värt att ha i bakhuvudet.
Sen gjorde jag som Lundell: gick på promenaden och tog en glass på Halvars. Men efter det fick det räcka och jag drog hem igen. Nu laddar vi för burlesk, Franz Jäger och ett eventuellt möte med ett vackert ljus.
Till top