Summering Argentina/Uruguay

Resa / Permalink / 0
Nu är det dags att släppa det hedonistiska liv jag levt under resan, så idag började jag mitt nya, hälsosamma liv med en caesarsallad. Jag hade egentligen planer på att ta mig ner till city, men blev kvar i Palermo där jag gled runt hela dagen. Och därmed är vi framme vid en summering av denna resa.
Innelistan:
1. Iguazu
2. Palermos kvarterskrogar
3. Rundturen i Salta
4. Cordobas tangotorg
5. Vinet
Bubblare: Mendoza, Anderna, San Telmo, latino chicas, långfärdsbussarna, Montevideo
 
Utelistan:
1. Att mycket var stängt i början
2. "Huliganerna" i Rosario som smällde av bomber var 20:e sekund - i en halvtimme!
3. Maten (se nedan)
4. Väntan och hundarna i Puerto Iguazu
5. Uruguay
Bubblare: Bankomaterna, bussturen i BsAs, kuvertavgift, ösregnet i BsAs
 
Måste utveckla det där med maten. Visst har jag ätit en hel del bra mat, men bra restauranger finns i alla länder. Ett lands kvalitetsnivå bestäms istället av lägstanivån, och i Argentina/Uruguay är det sällan man får riktigt bra mat på vanliga kvarterskrogar. Nivån kan även skifta väldigt mycket mellan olika krogar, och det är svårt att gissa sig till på förhand vilka ställen som är bra. Dessutom hade jag ganska höga förväntningar, inte minst på köttet. Visst, köttet är billigt och man får stora bitar, men det är långt från alltid man får bra kött. Dessutom är presentationen oftast väldigt fantasilös. Med tanke på det stora italienska inflytandet är det också konstigt att inte exempelvis pastan och pizzan är bättre heller. Och potatisen! Herregud, den kommer ju härifrån, så varför serverar de bara vanlig industriproducerad pommes till allt? Har provat potatisgratäng några gånger och då fått pommes som de bara hällt grädde över...
På plussidan hittar vi att det är billigt att äta ute (framförallt är kött billigt mot i Sverige), att det vimlar av mysiga restauranger, att det finns mycket gott och billigt vin, att de är väldigt bra på efterrätter, att köket oftast är öppet till sisådär 2 på natten och att det trots mitt gnäll faktiskt går att äta väldigt bra.
Sammanfattningsvis kan man säga att det var en riktigt bra resa, särskilt de sista veckorna efter BsAs/Uruguay (och nej, det hänger inte ihop med att Pelle åkte hem, är väl bäst att förtydliga, utan med att mycket var stängt i början, att Uruguay var lite profillöst, att jag kom in i rätt resemood och att jag helt enkelt gillade ställena inne i landet bättre). Kände också att jag gjorde rätt val som struntade i att hyra bil. Resrutten var också perfekt. Jag hann med det jag ville hinna med och var ungefär lagom länge på varje ställe. Synd dock att Pelle missade Iguazu, tror han hade gillat det. Kul också att träffa Anahi, även om det hade varit roligt att ses mer än vad vi hann med.
Och nu är latinodörren öppnad på allvar.Tidigare har jag inte varit ett dugg sugen på latinamerika, delvis beroende på att jag haft en felaktig bild och mest förknippat det med inkaindianer och knarkkarteller. Men resan till Panama för två år sen blev en bra ingång och nu kommer jag gärna tillbaka till de här trakterna. Det blir säkert Argentina om nåt år igen: Palermo, Mendoza, Bariloche, Patagonien och sen Chile - och sen Påskön...och då är det ju inte långt till Napier på Nya Zeeland...och är man väl i Napier så...
Till top